03 June 2009

Rosseto

Mnogi koji me poznaju a čitaju moj blog se pitaju zašto nisam nikad pisao o „Rossetu“, kafiću u kojem sam proveo dobaaar dio svog života. Na to pitanje ni ja sam nemam odgovor ali danas sam šetajući opustjelim donjim dijelom Stare čaršije shvatio da moram pisati i o tom mjestu koje je promijenilo živote mnogih ljudi a služilo je i kao mjesto za mentalnu higijenu tokom odvratnih ratnih godina. Svo ovo vrijeme sam se trudio da u svojim postovima ne spomenem onaj teški ratni period ali pisati o „Rossetu“ a ne spomenuti rat je nemoguće.

Pred sam početak ratnih dejstava u našoj državi u samom srcu Stare čaršije niknuo je caffe „Rosseto“. Vlasnik je Mustafa Muća Kaknjo ali svi su bili ubijeđeni da je pravi vlasnik bio Senad Mešić „Meša“ legendarni konobar iz nekadašnjeg „Žileta“. Meša je vodio poslove u kafiću i bio je prava „alfa i omega“ tog objekta. Treba biti realan pa reći da su svi gosti u početku i dolazili zbog njega. Tamo su tada radili Ljubomir Đurić Đuro, sadašnji suvlasnik jako uspješnog lokala „Avanti“ kojeg sam mnogo puta prije spominjao i Hasanić Sanin Nino, simpatčni momak, vječiti student koji je tokom rata prebjegao u Zenicu iz Foče.

Njih dvojica, kojima su u poslovima konobarisanja pomagali Saib „Brzi“ i Amer, uz nenadmašnog zajebanta Mešu, su mnogim čaršijskim ljudima ovog grada pomogli da uz smijeh i šalu ostanu normalni u onom nenormalnom vremenu. Ubrzo je „Rosseto“ postao kultni kafić u koji su izlazili skoro svi normalni ljudi ovog grada. Raja iz humanitarnih organizacija, visoki vojni dužnosnici, sportisti i mnogi drugi neznani ljudi su danima trunku zaborava od grozne zbilje tražili upravo tamo. Po ko zna koji put se pokazao zenički paradoks da su uvijek najposjećeniji lokali koji imaju kvadraturu osrednje garaže.

Meša se snalazio na razne načine da nabavi robu za radnju pa se tamo pila kafa kada ju je bilo skoro nemoguće naći a alkohola je bilo kao u najboljim vremenima. U sam kafić je moglo stati desetak lljudi ali se u ljetnim mjesecima znalo ispred okupili i par stotina. Zahvaljujući tadašnjem komandantu Bataljona vojne policije Zaimu Mujezinoviću „Rosseto“ je bio svojevrsna Švica u poređenju sa ostalim lokalima u gradu. Jedino tamo nije bilo mobilizacija i skoro svi su imali propusnice za kretanje poslije policijskog časa koji je bio od 22:00 h. Groteskno je izgledala totalno pusta čaršija oko ponoći a u „Rossetu“ je bilo ljudi kao da je podne.

Ja sam ispratio mnoge drage ljude baš sa tog mjesta, koji su rodni grad napustili zbog egzistencijalnih problema ili zbog straha da ne odu na ratište. U „Rossetu“ smo i tugovali kada bismo čuli tužne vijesti o pogibiji dragih ljudi.

Ja sam u tom kafiću dočekao i ispratio rat i svjestan sam da sam iz tog pakla izašao fizički i psihički neokrznut samo zahvaljujući atmosferi koja je vladala tamo.

Jednako kao što se naglo pojavio i digao do kultnih razmjera tako se „Rosseto“ i ugasio i sada na mjestu omiljenog sastajališta „raje“ stoji radnja pokopnog društva „Rahmet“.

Ko zna, možda tu i ima neke simbolike?

8 comments:

  1. Nekom rat, nekom brat. Neko držao pušku a neko čašu.
    Kamo sreče i pameti, dobaaar dio svog života provesti radeči šta korisno za sebe i druge.

    Samo, kome ili čemu ja to pišem.
    Dođem u Zenicu na odmor a kafiči puni. Kad treba radit, nema nigdje nikoga.

    Ja sam svoj PTS ozdravio radom.
    Od vas dole slušam kako nam se cijedi med i mlijeko.
    Cijedi, ali ga moram dobro
    stiskat. Ako treba, i cijeli dan.

    Pa uzdravlje i živili.
    Alen

    ReplyDelete
  2. Dragi Alene,
    Kamo puste srece da smo se odmah na pocetku rata svi prihvatili case umjesto puske... i tako "utopili" dobaaar dio zivota.
    Na zalost,nismo i dozvolili smo da nas izmanipuliraju.Nista nije bilo korisno,ni casa,ni puska...Ja nikada u zivotu nisam popila ni kap alkohola,ali kad bih imala pravo izbora,mislim da bih se radije lijecila od case,negoli puske.
    Ne znam sto si toliko ljut,uvijek porucujes da se ljudi uhvate posla i primjecujes kako kukaju da im je tesko.Ja mislim da je tesko (dobroj vecini)i da bi mnogi radije cijedili "med i mlijeko",ali nema ni meda,ni mlijeka...pokupili nam ga oni sto su nam 1992.dali puskice u sake.Te kafe ovdje su "zivotarenje",a ne uzivanje...pa zamisli da nema jos i toga.I na Zapadu postoje socijalni slucajevi,ljudi koji ne znaju stiskati,iako im je sistem dao sve pogodnosti da doooobro stisnu.To je individualno.Kad bih ja kojim slucajem ostala bez posla,mislim da bih morala samo kafe piti(to makar dobro znam)jer me Bog nije stvorio za kopanja(mala zena-podbacila bih normu),za prodati i preprodati jos manje-znam samo pokloniti,za biznis-ma nikako,naivna i lakovjerna...i da ne nabrajam dalje.Divim se ljudima koji mogu,znaju i hoce (Ti si ocigledno jedan od takvih),ali postoje oni koji ne znaju i koji se u ovim novim previranjima nisu snasli.Vani nisu bili,vide ono sto im se servira kad se dodje tako na odmor...a to sto se vidi je bolje od onog sto se u Zenici zivi.Ne zamjeraj ljudima sto ne znaju da je Tebi ponekad teze,da Te manipuliraju neki "drugi i tudji",sto mislis na jednom,a pricas na drugom jeziku...to se treba dozivjeti da bi se razumjelo.I Ti to nisi znao,dok nisi izasao.Ipak,budimo iskreni,kad se mora "cijediti,pa ako treba i cijeli dan",onda radije tu gdje si,nego li u Rudniku ili AC Mittalu.
    Zelim Ti puno zdravlja za "stiskanje",jos puno kafica u Zenici u prepunim kaficima (tako je ipak ljepse).Ne daj Boze kafe u praznom kaficu!
    U svakom slucaju,Tvoj komentar mi se nekako svidja,jer je iskreno bijesan,a mene je inspirisao da sad popijem casu mlijeka s medom (nisam od djetinjstva),pa u to ime:Zivjeli!
    Pozdrav,Mediha

    ReplyDelete
  3. @Mediha-stvarno ponekad pomislim da si ti tamo negdje u Beču naletila na neku polovnu kristalnu kuglu s kojom možeš zaviriti u ovu moju poveliku glavu.Upravo sam ja htio napisati Alenu sličan komentar ali si me preduhitrila.
    Beskrajno ti hvala...

    ReplyDelete
  4. Hahahahaha...Damire,nema kugle,sjaja i kristala...Meni je dovoljno da ponekad zavirim u ovu svoju glavu i prepadnem samu sebe,nema cega nema.Vrijeme je problem,ali kad reduciram kafe,potrudicu se da napravim veliku "cistku",jer ociscene glave se lakse nosaju.
    Dobar je Alen,samo malo ljut:)
    Veliki pozdrav!

    ReplyDelete
  5. Mediha,
    Lijepo ti je ime. Mene podsječa na jednu dragu mi osobu. Danas o njoj neznam ni gdje je.

    Nakon 15g. ovdje u Sloveniji, ja govorim i mislim u istom jeziku. Slovenačkom. Nazovi to asimilacijom. Ja to zovem integracija.

    Rat. Još najbolja definicija je sljedeča ( po sječanju ): To je vremensko razdoblje u kojem se pobijaju ljudi koji se ne poznaju, a sve u imenu ljudi koji se poznaju ali se između sebe ne pobijaju.
    E sad ti meni reci tko je tu lud i tko rabi liječenje? Od čaše ili puške. Svejedno.
    Isti ljudi su i sada pastiri, a ovaca na pretek.

    Imam porodične veze sa uspješnim BiH preduzečem. Svi, baš svi radnici, su im uredno prijavljeni i redovno plačani.
    Problem imaju nači poštenog i marljivog radnika za 1000KM + svi plačani doprinosi. Čaša je stvarno lakša od Euro palete. Vjerovatno zbog toga, radije večina drži ono prvo u rukama.
    Znam i to, da je ovdije u EU, puno socijalnih slučajeva. Spoj niske naobrazbe i slabih & nikakvih socijalnih mreža idealna je kombinacija za ulazak u taj klub.

    Kad se osvrnem unazad, imao sam priliku i sam čučati u tom klubu.
    Došao sam ovdije sa malom kartonskom kutijom osobnih stvari.
    Kao i svi imigranti, morao sam za sve, da se tri puta bolje potrudim i dokazujem.
    Danas odgovaram sebi i radim u vlastitoj režiji.

    Za kraj, poručio bi još jednom svima dole, isto. Radite samo za sebe i za nikoga drugoga.
    Nema besplatnog ručka. Bavite se sami sa sobom, a ne sa drugima.

    Mediha, hvala ti za tvoje misli. Vjerujem da ti svoj ručak moraš prvo da zaradiš.
    Nisam siguran da imaš vremena ispijat kafe po kafičima.

    Ja ovo komentarisanje bloga, besposlenog dokoličara, uzimam kao razonodu.
    Nemam namjeru nikoga vrijeđati. Nemam ni vremena. Idem da radim.

    Uzdravlje.
    Alen

    ReplyDelete
  6. Dragi moji bivši sugrađani. Ja sam rat provela u Bosni, a sada živim u ljubljani. Alene, koji god već bio, ti očigledno nisi proveo rat u zenici i zato ja mogu razumjeti tvoju ljutnju. Ali pokušaj i ti razumjeti sve nas koji ćemo dok živimo tvrditi da bi se ipak lakše bilo lkiječiti negdje u nekoj grupi AA nego od puške. Ko će i kako iziječiti sve majke koje su u ratu pokopale svoju djecu, sve udovice i svu djecu koja su ostala bez roditelja. Vrijeme? Čisto sumnjam!

    I još nešto Alene, nemoj se hvalit tom svojom asiimlacijom ili, kako je već nazivaš, integracijom. Ja odlično govrim nekoliko jezika (a pored svoj redovitog posla bavim se i prevođenjem sa slovenačkog jezika i na njega) i vjeruj mi da ga govorim i pišem doslovce besprijekorno, al mislim još uvijek svojom (bosanskom) glavom i svojim (bosanskim) srcem. A tebe pitam - JESI LI IKADA POMISLIO NA KOM JEZIKU SANJAŠ. Saša

    ReplyDelete
  7. danas sam slucajno nasao ovu stranicu,inace sam iz Zenice,isao u OS Sestre Ditrih,zivio u ul.12 April,pokusavao i pokusavam da ostanem obican,normalan,priznajem tesko to ide jer vremena se mijenjaju ljudi takodje a stara izreka kaze;da se pamet kupuje svako bi kupio svoju...podrska Blentovenu.,Mediha dobro zdravlje i nastavi da pises,radis to dobro,mnogo dobro POZDRAV. K.T.

    ReplyDelete
  8. Hvala mnogo,veliki pozdrav i svako dobro mom susjedu iz ulice 12.Aprila;)
    Mediha

    ReplyDelete