16 April 2009

Spomenici u Zenici

Stara cesma Konjska cesma Zenica
Stara cesma Konjska cesma Zenica
spomenici Zenica
Kameni spavac, spomenici Zenica
Juče je u našem gradu svečano otvoreno spomen-obilježje šehidima, poginulim borcima Armije BiH i civilnim žrtvama rata sa područja općine Zenica. Spomenik je dobio ime „Kameni spavač“ a idejni tvorac je Vedina Babahmetović. Futurističkog dizajna i izrađen od posebnog stakla na sebi ima ispisana imena 924 poginula borca sa područja Zenice i boraca poginulih u zeničkim brigadama iz drugih gradova BiH. One civilne žrtve iz općine Zenica su sadržane u rečenici „I ostale civilne žrtve rata“ koje su takođe uklesane na spomenik.

Tim svečanim otvaranjem upriličenim na Dan Armije BiH je stavljena tačka na rekonstrukciju glavnog gradskog trga koja je koštala (danas sam tek saznao) čitavih milion i šest stotina hiljada maraka (1.654.672,00 KM). Od toga je stakleni spomenik sam koštao 710.930,00 KM. Pretpostavljam da me ovolika cifra šokirala zbog toga što nisam upućen u te stvari oko uređenja trgova i izgradnje spomenika. Mislim, ne vjerujem da bi naše gradske vlasti tu nešto petljale, prikazivale veće sume i prale novac, ipak se tu radi o spomeniku ljudima koji su svoje živote dali za našu bolju budućnost. Tu je sigurno sve regularno samo mi se čini da je suma prevelika, čak i pored toga što nije bilo nekih javnih rasprava i tendera i niko nije nas Zeničane pitao sviđa li nam se trg? U suštini, šta ima da nam se sviđa, nećemo mi po njemu hodati.

Nekoliko metara od ovog našeg modernog trga stoji toliko puta spominjana Stara (Konjska) česma. Pisao sam da je sagrađena 1910. godine u čast prolaska Franje Josipa kroz Zenicu. Izdržala je ta česma 99 godina, a u kakvom se stanju trenutno nalazi čisto sumnjam da će doživjeti stotu. Na slikama fino možete vidjeti svu kreativnost mladih Zeničana zahvaljujući kojima nemate sumnju u to o čemu se tu radi – natpis Stara česma vam jasno govori da vodu ne pijete na nekoj česmi na Kočevi. Pojedinci su me napadali da sam protiv moderne umjetnosti i da ne razumijem ove nove moderne trendove. Zbog toga sam i stavio ove slike da svako za sebe procijeni koliko vrijedi ovakva umjetnost.

Nisam mogao a da ne obiđem i nešto što H. zove „grobljem spomenika“. Kad mi je prvi put to spomenula nisam znao o čemu se radi. Nakon što smo juče bili tamo mogu vam reći da mu ime savršeno odgovara. To je park pored Papirne u koji se smještaju spomenici koji završe svoju karijeru jer su politički nepodobni. Tako se tu nalaze ploče sa imenima poginulih u Drugom svjetskom ratu čijem otkrivanju nisam prisustvovao ali se smijem kladiti da je garant bilo pompezno i vrlo posjećeno. Tu su i sestre Ditrih, a nedaleko od njih je i Sead Škrgo. Nadao sam se da ću tu sresti i Ivana Gorana Kovačića i Manojla Popića ali njih nema. Vrlo vjerovatno da su oni negdje na otpadu među sekundarnim sirovinama. Da, tu je i veliki ingot radnika Čeličane iz 1980. godine.

Načelnik je danas u svom govoru naglasio da se ovo spomen obilježje podiže da bi se očuvala uspomena na najhrabrije među nama i ja se slažem sa njim. Međutim, ne znam na osnovu čega bih mogao povjerovati da če konačno Zeničani postati drugačiji i početi cijeniti spomenike i istoriju koja je iza njih. Jer i Sead Škrgo je sa svojih 22 godine dao život za bolju budućnost te davne 1942. pa je zaboravljen i gurnut u zapećak. I ne mogu da ne povučem paralelu između imena koja stoje na spomen ploči kod Papirne i imena na „Kamenom spavaču“. Svi su oni dali život za bolju budućnost, samo u različito vrijeme i u različitim okolnostima. Niko od njih nije znao kakva je ta budućnost i šta ona nosi.

I zbog toga se nadam da 2070. godine neki novi Blentoven neće pisati postove o tome kako se pored Papirne nalazi zaboravljeni „Kameni spavač“ i kako je u centru grada otkriven spomenik nekim novijim borcima za bolju budućnost.

9 comments:

  1. Postovani gos.Vucak
    ...post koji upravo procitah,kojeg ste Vi napisali;trebao bi biti vrijedniji,znacajniji za nekakvo civilizovano udruzenje,t.j. nekakav narod i njihov grad(kakva bi trebala biti i nasa Zenica!) od bilo kakvih "kamenih vlada,zakona pa i spavaca"
    Jos hrabriji,mudriji,ljudskiji post,clanak nisam procitao s tih prostora!Svaka vam se pozlatila..,i samo bih Vas na kraju jos zamolio;porucite nam gos.Smajlovicu i sl. da se iskreno nadam,a to se desava u ne civilizovanim sredinama,da ce i njemu(i slicnim njemu) jednog dana "faliti" glava na ramenu upravo zato sto je,kao otac opstine,grada;sto je dozvolio da se to desi spomenicima,uspomenama,licnostima iz proslosti!!!
    Kapa dole;drugarski pozdrav od redovnog citaoca...

    ReplyDelete
  2. Blentoven,

    vratiti nazive ulica, vratiti nazive škola i spomenike vratiti na svoja mjesta...jedino tako ćemo iskazati poštovanje nekom prošlom vremenu, poštovanje prema ondašnjem duhu vrijednosti...jer kako će nam taj neki Blentoven iz 2070 poštovati vrijeme u kojem sada živimo mi?

    Tarik

    ReplyDelete
  3. Sjecam se 1993 kada su u I.G.K dosli izbjegli iz Jajca, koje je tada prodala Hrvatska vojska(citaj ekstremi) i dosli su u Zenicu jadno i izmuceno. Kada sam isao u grad prvo sto sam vidjeo prolazeci pored moje osnovne skole je da Ivana nema vise i zgrozio sam se onako na prazan zeludac, jer mi nije bilo jasno da tvorac Jame zavrsi giljotiran od ljudi koji su bili kivni na zlotvore protiv kojih je Goran bio jos ogorceniji, ali bigaje trebao je i ime promijeniti- Pa skrnavljenje posmrtnih ostataka na Smetovima gdje sam licno vise kostiju vratio u grobnicu. Hocu reci neka spomenika da se sjetimo na zrtve , ali obaveza onih koji ih prave i kroje, onih koji iz fotelja odlucuju ciji je zivot zasluzio spomenik, je ta da nauce nas (nazalost) prost narod da svaka zrtva zasluzuje postovanje i da spomenik osim podsjecanja na nesretne koji su dali svoje zivote treba da bude ZNAK da mrznja ne vodi nicemu drugom osim natpisa na spomen plocama i hektolitrima suza majki i bliznjih,a ne da se koncentracija na govorima svodi na to da se po svaku cijenu promijeni gramatika i da se mrznja samo produbljuje, jer samo tako ce im fotelje ostati mekane i naviknute na njihove prdeze. Nazalost moja zemlja se zove MRZNJA i ne fali puno da moj grad citav postane spomenik na divan duh koji je tu nekada zivio iz svih dijelova Balkana pa i sire.
    Doze

    ReplyDelete
  4. Hvala svima na prelijepim komentarima.Ako sam se ikada zapitao da li je ispravno to što pišem vi ste me na pravi način uvjerili da to što pišem ima svoju publiku.Jako mi je drago jer ja i pišem radi Vas.
    Hvala vam svima a posebno mom dragom prijatelju Mehmedu...

    ReplyDelete
  5. Za Doze
    Pitaj onog mediokriteta Saliha Jalimana sta bi sa Ivanom,a i ostalim lumenima toga doba.
    ps
    uz MRZNJA bi se moglo dodati jos...

    ReplyDelete
  6. rezem vene za modernu umjetnost,a spavacha cu dati istetovirati na ledjima..taman stane..da nisam zdrmó tabletu za smirenje mogao bih explodirati..
    skusho

    ReplyDelete
  7. Žalosno je samo to što u ovoj "demoktratskoj" zemlji u rukavicama moramo pisati o našim političkim vođama. Fakat je smiješno i pomisliti da je staklo toliko poskupilo, ali ne daj Bože reći da su to muljavine jedninih nam političkih nacionalnih stranaka. Imamo se razloga plašiti njih. Mi pošteni ljudi se imamo razloga plašiti. Razbojnici, prevaranti, lopovi i njima slični nemaju, jer to im je raja. Mi se moramo da se plašimo, jer ne vidim drugi razlog što im već do sada nismo shebali ovakav državni koncept gdje se gladnom narodu oći mažu tržnim centrima.

    ReplyDelete
  8. cinjenica je da nama(nasem narodu)nikad nije ni bilo bolje.ni prije ovog rata ni prije i poslije onog rata.sada smo samo malo upuceniji u zbivanja oko nas(imamo internet i tri tv kanala,prije je bio samo jedan ili dva tv kanala i prepricavanja od usta do usta) a u sustini karali su jadan narod prije sto ga ne bi karali i sada.Zalosno je reci al' moram da kazem da ja nisam vise fizicki prisutan na balkanskim prostorima(ponekad u mislima doletim u nicaze) i ne zelim da budem.Zao mi je omladine koja nikako da se ujedini bez obzira na nacionalnu pripadnost i religijsko ubjedjenje te se najebe matere starim komunjarskim lopovim te isto tako novokomponovanim politickim shanerima.Dosta je svega dizite revoluciju i uvedite demokratiju brate.Pronadjite i vi bosanskog Obamu.Borite se za bolje sutra,nemojte biti samo posmatraci.Imate moju moralnu podrsku.Hasta La Obama,Siempre

    ReplyDelete
  9. Destruktivaca, budala i vandala je bilo i biće ih. Sad imaju staklo, novu "podlogu" za svoja idiotska iskazivanja. Ne usmjeravam nezadovoljstvo na njih, nego na one koji bi trebali brinuti o spomenicima i drugim umjetničkim djelima u našem gradu. Zar je teško komunalcima očistiti te žvrljotine, zar je teško drugim nadležnima brinuti o spomenicima, iz bilo kojeg perioda. Ako nemaju love, neka traže od Huse, barem milion KM, jer on ispod miliona ne troši, takva mu navika.
    Nisam primijetio oštećenja, prljavštine na "spomenicima" koje je Huso&Co napravio sa Bananovićem, Fedjom, Čagom, Pirsetom, Kruezijem...
    Da li postavljati spomenike i umjetnine pred tvorevinama gore navedenih? Naravno, NE.
    Haris

    ReplyDelete