04 January 2010

Stara salon kamera


Prije više od dvadeset godina sam, ubijajući vrijeme, pričao sa Muratom Jašarevićem, starim zeničkim fotografom. Tada su, koliko me sjećanje služi, u našem gradu bila samo tri foto - studia: studio Kratina na početku Titove, studio Imamović i onaj Muratov u staroj čaršiji ispod „Škrtine slastičarne“.

Pričao mi je Murat tada da je imao kameru koja je stara više od sto godina i kojom su u Sarajevu slikali pripadnike Mlade Bosne, ekipe koja je upucala Ferdinanda. Aha, kontam u sebi, dobro nemaš i uniformu rahmetli prestolonasljednika sa sve rupom od metka. Pođe rat na ovim prostorima, Murat zatvori svoju radnju koja nestade otprilike kao i njeno skraćeno ime (SFRJ – samostalna fotografska radnja Jašarević) a ja zaboravih na tu priču. Prije neki dan, jedan naš prijatelj donese nekoliko fotki da vidimo da li neku možemo iskoristiti za naš site. Među prvima koju sam zapazio je bila slika stare salon kamere koja je izložena u našem gradskom muzeju. Danas sam otišao do muzeja da je vidim i da se raspitam da li iko zna nešto više o njoj. Jedva sam našao kustosa koji me olako otkantao rekavši da nema pojma o tome i da mi sve piše na nekom papiriću ispod slike.

Tamo pročitah:
„Salon - kamera koja je pred vama, dragi sugrađani, izrađena je vjerojatno prije 1895. godine u jednoj od bečkih radionica. U Bosnu i Hercegovinu ju je 1910. godine donio austrijski fotograf Walter Tausch. Između ostalog njime je fotografirana sudnica i sudionici sudskog procesa pripadnicima Mlade Bosne 1914. godine neposredno nakon atentata na Franca Ferdinanda.

Tausch je svoj uređaj iza 1920. godine prodao rahmetli Dervišu Imamoviću, prvom muslimanu fotografu u Zenici. Imamović je ovom salon - kamerom izradio značajan broj fotografija Zenice i Zeničanina u periodu između dva svjetska rata.

Od 1955. do 1969. godine bila je vlasništvo uglednog travničkog fotografa gosp. Hazima Hadžiemrića. Od 1969. godine je u vlasništvu gospodina Murata Jašarevića iz Zenice.

On je kameru poklonio Muzeju grada Zenice i stalnoj historijskoj postavci kao relikt prošloga vremena i svjedoka burnih događaja na tlu Bosne i Hercegovine“.

I tako, nakon više od dvadeset godina ja se sjetih priče sa Muratom u bašči slastičarne kod Škrte i shvatih da me čovjek nije lagao. Stvarno je imao tu staru kameru koju je poklonio gradu i koja sada stoji zabačena u jednom ćošku našeg „high tech“ muzeja. Nimalo lijepo mjesto za nešto što je bilo svjedokom nastanka prvog svjetskog rata, za nešto što je uhvatilo izraz lica Gavrila Principa i njegove ekipe. Ta kamera je poslala svijetu lice čovjeka koji je pokrenuo lavinu zvanu prvi svjetski rat, koja je u smrt odnijela nekoliko miliona ljudi.


Više slika pogledajte na zenica-online.



1 comment:

  1. Sviđa mi se komentar. Bavim se fotografijom, a ovako sam saznao za jedan detalj iz prošlosti.

    ReplyDelete