08 September 2009

Povratak

Nekoliko dana sam proveo u Zagrebu i vratio sam se odmorene glave i napokon sretan.Taj grad jako često posjećujem ali sam ga prvi puta proveo sa osobom sa kojom dijelim život ali i slična razmišljanja.

Povratak u Zenicu me natjerao na razmišljanje o našem gradu. Ok, samo idioti mogu porediti grad veličine Zagreba i našu Zenicu ali nije samo u veličini riječ. Kada smo H. i ja razgovarali u Zagrebu ona je postavila pitanje o kom ja nikad nisam uistinu razmišljao.Pitala me da li ja znam ikoga u Zagrebu da je rođeni Zagrepčanin. Nakon dugotrajnog mozganja i nabrajanja (u sebi, naravno) ljudi koje poznam shvatio sam da su svi od nekuda došli u taj grad i da je jako mali postotak ljudi koje znam da su rođeni tamo.

Zašto ovo sada pišem? Ljudi u našem gradu su spremni popljuvati svakog ko je došao sa strane, pa čak i iz sela koja se naslanjaju na Zenicu. Priznajem i ja spadam u njih počesto ali mislim da će naš grad zadržati obilježje „mahale“ sve dok se te stvari ne promijene. Zašto mi ne bi bili ponosni na ljude koji su došli u naš grad i na neki način oplemenili život u njemu. Čitao sam neki dan post moga prijatelja Kerima u kom on piše da se uvijek rado vraća u Zenicu nakon ljetovanja ili sličnih izbivanja. Razmišljao sam o tome i shvatio sam da sve više volim zenički beton, zgrade i parkove a da sam sve manje vezan za ljude jer ih je svakim danom sve manje i manje. Ne mislim na stanovništvo jer se ono svakim danom sve više uvećava nego na ljude koji su spremni da učine življenje u ovom gradu ljepšim. Kerim je napisao da su svi sretni koji dođu da provedu godišnji u svom rodnom mjestu i sa tim se slažem ali zapitam se kako bi bilo da ti ljudi dođu da žive ovdje. Znam ja mnoge uspješne ljude koji svoje velike živote žive negdje vani i koji na sva usta hvale život u Zenici ali koji ni u peti od glave nemaju u planu da se vrate. Zašto? Isključivo zato što im ovaj grad ne pruža ništa. Iz godine u godinu ispraćam generacije mladih koji idu studirati negdje vani (Austrija, Engleska, Hrvatska, Njemačka...) i shvatio sam da je broj onih koji završe fakultet i vrate se u Zenicu jako mali. Vjerujem da oni osjećaju neku nostalgiju ali kada je ono opipljivo u pitanju (čitaj, lova i egzistencija) naš grad im i nije visoko plasiran na listi prioriteta u planovima za daljnji život. U Zenici se ne gleda stručnost pri zapošljavanju nego isključivo veza i mito. Iz tog razloga iz godine u godinu gubimo sve više mladih i talentiranih ljudi. Ja sam svoje vrijeme za studiranje već poodavno proćerdao ali razumijem mlade ljude koji nakon faxa ostanu da žive i rade u nekim državama koje znaju cijeniti kvalitet. Nerijetko sam po kafićima slušao razgovore u kojima se ogorčeno kritiziraju neku uspješni ljudi koji svoju lovu zarađuju negdje drugdje a ne u Zenici.

Ponekad se zapitam, mada znam odgovor, da li bi bili jednako uspješni da su ostali ovdje? Zaigram se mislima i pomislim na jednog Edu „Karamazova“ Džananovića koji radi od 8 do 16 i predaje gitaru netalentiranim tatinim sinovima koji svoju djecu pod prijetnjom oružjem šalju na sate gitare, jednog Tarika koji za šankom polupraznog kabarea ronda što nije dobio tri zadnje plaće ili jednog Asima Tarabara (prof. dr. med. koji predaje na Univerzitetu Yale u Americi) koji radi u našoj bolnici i čeka da dobije topli obrok za prošli mjesec.

Imam jaku moć imaginacije ali čak i meni te stvari ne idu od ruke.

10 comments:

  1. Opet ja, :)
    Jako lijep post i svakako post koji tjera na razmišljanje. Mislim da mu nedostaje, za kraj, jedna misao koju često izgovore naši "stari", a glasi ovako: "Budala živi tamo gdje je rođen, a pametan tamo gdje mu je ljepše!"
    Pozdrav!
    Zlatan.

    ReplyDelete
  2. ima tu jedan prost odgovor vratiti cemo se kad odemo u penziju.naprosto sve te velike zivote ( i ja sam jedna od onih koji su pobjegli sa diplomom ) zivimo tako da potajno pratimo cijene stanova u ZE i to tako da jednog dana budemo 6 mjeseci tamo - 6 mjeseci vamo ...

    ReplyDelete
  3. uh,i ja se jako radujem kada idem kuci u holandiju..da cu se vratiti kada odem u penziju??veliko pitanje...ne znam pojma...ne razmisljam o tome...

    shosku

    ReplyDelete
  4. Lijepo je da ste opet tu,lijepo vas je citati...
    Kerimov post mi se jako dopao, procitala sam ga nekoliko puta.Iz Zenice ljudi izlaze (imas pravo)zato sto im taj grad pruza malo.Iz istog razloga se i ne vracaju u nju...Ja licno ne ocekujem da mi taj grad sad nesto pruzi,jer bi bilo puno korektnije da pruzi i dadne onima koji ga nikada nisu napustili i koji su ostali da zive u njemu i cine ga time sto jeste. Ne interesuje mene u Zenici kad dodjem park, beton, moja zgrada...niti me to u njoj zadrzi.Ja sam zeljna vasih faca (bas tako!), naseg humora,pa i crnjaka...Ne hvalim zivot u Zenici,ali ga ni ne kudim, kao sto zivot ovdje negdje zivim, niti se zanosim, niti se ponosim njime.U principu sve se to nekako relativira u zivotu po onoj narodnoj: na medji dobio,a na cupriji izgubio.Postoji neke neraskidive niti izmedju ljudi i njihovih carsija i tesko je to objasniti,ali nas je ipak u njoj lijepo vidjeti.
    Hvala na ovom lijepom osvrtu!Poznato je da smo svi odnekud dosli i nekud posli.Idemo nase puteve, duze ili krace, ovdje ili ondje...Vazno je, kad se na njima sretnemo,da se radujemo sto se vidimo i postojimo. Uspjesni ili manje uspjesni, lijepi ili manje lijepi, pametni ili manje pametni,strani ili domaci...svi smo mi ipak nasa carsija.
    Pozdrav!
    Mediha

    ReplyDelete
  5. P.S. Mislim da sam se zaboravila potpisati,a obicno stojim iza onog sto kazem ili napisem:))
    Pozdrav svima, narocito vama "dva"
    Mediha

    ReplyDelete
  6. Zdravo svima

    Možda treba promjeniti tačku gledišta:ŠTA SVAKO OD NAS MOŽE DA URADI ZA NAŠ GRAD??..a ne više šta grad ili država može da uradi za nas.
    U ZE je mnogo nezaposlenih a i zaposlenih kojima nije svejedno kakav nam je grad, pa bi se npr. mogla organizovati neka radna akcija za uređenje grada...Joj,kakve su nam samo fasade!!!!!A ako razmišljamo da mi to ne bi besplatno, onda i ne zaslužujemo nikakve pozitivne promjene..Dakle,grad čine ljudi a ne kuće,trgovi...to ionako onda dođe samo po sebi...
    Pozdrav, nisam htjela kritikovati nego samo iznijeti mišljenje....

    ReplyDelete
  7. Svidja mi se ovaj komentar.Cinjenica je da i mi malo cinimo za nas grad, da nam je Koceva kanta za smece, da cemo u kafe baru uz Bosnu,opusak radije frknuti u nju, nego u pepeljaru, da cemo i najnoviju fasadu isarati za pet dana i da nam uglavnom sve sto visi i otpada:)
    Ali, te radne akcije za uredjenje grada ipak treba pokrenuti "grad",tj.oni koji nam ga predstavljaju, a samim tim i prvi zasukati rukave. Tesko zamislivo u zemlji "pametnih i iskompleksiranih do bola".Mislim da Bosna i Hercegovina, a samim tim i Zenica prednjaci u omalovazavanju poslova i radnih mjesta koji imaju nesto zajednicko sa ciscenjem i fizickim naprezanjima, izuzev ako se ne radi o sportu i fitnesu.A ja cesto pokusam zamisliti zivot u bilo kom mjestu na svijetu bez "smecara", bez rudara, bez gradjevinca...Sta bi bilo da ih nema i da izumremo u vlastitom otpadu?Odoh daleko, a u stvari sam samo htjela da kazem, kad bi nam drzavni i lokalni mocnici vise i javno priznavali i placali niskokvalificirane i fizicke poslove, mozda bi u Zenici i radne akcije odrzavanja grada postale normalna stvar?!
    Trenutni "mozgovi" se bave drugim stvarima.Mi takodje:(. Nesto nas je ipak natjeralo na prezivljavanje, a poznato je da "zivotarenju" i nije bas do neke fasade i glanca.
    Moracu za kraj jos navesti frisak susret sa jednim bivsim radnim kolegom, koji mi je ispricao da od rata na ovamo zivi jad i cemer,sto se tice finasija,ostao bez posla,zena "raducka",djeca idu u skolu itd. Ja ga pitam:"Jeste li zdravi?" On kaze:"Ma jesmo, ne pamtim kad smo bili kod doktora, ali .ebo ti vise i to zdravlje bez para!":))
    Sto znaci: Malo su nam se pobrkali prioriteti!!!

    Pozz.
    Mediha

    ReplyDelete
  8. Prije svaga hvala Damiru što me pokatkad spomene :) pa Mediha ima priliku reći koju lijepu o mojim potovima ;), samim tim hvala i njoj :))
    A da ipak ne bi pobjegli od same teme i ideje ovog, ali i mog, posta, nije riječ o Zenici kao geografskom području, nego njenim stanovnicima. Kao i svaki građanin BiH svi smo se zabavili svojim problemima, ali mi u Zenici nismo kao ostali građani BiH, zeničani ne bi pomogli jedan drugom osim u slučajevima kad baš život visi o koncu. Pa zar trebamo čekati da neko dobije rak, tumor, ostane paralizovan i slično, pa da se uključimo u priču o našim sugrađanima? Ima ljudi koji zaslužuju da im se pomogne, a da su 100% sposobni. Ljudi koji su završili fakultet pa hodaju po svom gradu bez posla jer nailaze na zatvorena vrata u svim firmama i državnim institucijama, dok se po Zenici širi populacija tešanjaca, babinjaca, sandžaklija,... Svaka čast njima, ali jbt pa ovo je Zenica. Nigdje zeničana. Prođite samo kroz zgradu RMK u kojoj su smještena ministarstva i nabrojite zeničane u kancelarijama. Ili kroz Opštinu.

    ReplyDelete
  9. Vratit cu se nekad, ali ne znam kada. Mozda kad se bude cijenilo sve to sto se danas ne cijeni. Kad ne bude diskriminavcije, mita, korupcije, kad se bude cijenilo znanje, a ne ko ga znas. Vratiti cu se nekad, sad mi zvuci vise kao nikad.

    ReplyDelete
  10. E moj Kerime svaka ti je na mjestu, znaš ono svaki zenicanin ti zna reci gdje je opstina, ali ako trazis vezu u opstini, oda trazi tesanjce ili slicne. Najbolji primjer odnosa Zenice prema zenicanima je i nasa gimnazija, simbol grada. Od svih pametnih i skolovanih zenicana, direktor gimnazije je covjek(kojeg izuzetno cijenim i kao osobu i kao intelektualca) koji je 92 stigao ovamo.poz ceca

    ReplyDelete