20 April 2009

Drug Stari


Slušam neki dan uz jutarnju kafu nekolicinu klinaca (otprilike osamnaestogodišnjaci) kojima je svaka druga rečenica počinjala sa: „J..o te Tito!“ Nisam mogao da izdržim i prišao sam da ih pitam da li oni uopće znaju ko je taj lik kojeg psuju. Najdrčniji među njima je rekao da je to bio tiranin koji nije dozvoljavao muslimanima da se izjasne kao takvi i da je bio najveći neprijatelj naših naroda i narodnosti. OK, i nisu mi baš djelovali popametno ali ovakav odgovor je čak i mene ostavio bez teksta. Pitam se šta li tu djecu sada uče na časovima istorije ili povijesti, ovisno u kakvu školu idu. Doduše, kakva su sad vremena ne bi me iznanadilo da u Federalnom dijelu nove nam države djeca jednu heftu uče povijest a jednu istoriju.

Skoro istog momenta se sjetim naše istorije i učenja o liku voljenog nam predsjednika. Morali smo učiti i šta je jeo i zbog čega je imao probavne smetnje, a da ne pričamo o ideološkim shvatanjima i političkim govorima Druga Starog. Znali smo kako se zvao i onaj cuko što mu je spasio život na Sutjesci i u koju je ruku bio ranjen. Sa sigurnošću mogu da tvrdim da nije bio ranjen kada je prolazio kroz Zenicu jer je nas osnovce, polusmrznute, pozdravljao sa obje ruke a i drugarica sa punđom na glavi nam je nerijetko mahala. Ti dočeci „maršala“ su mi posebno ostali u sjećanju jer su nas učiteljice dovodile i po tri sata ranije da bi smo zauzeli što bolja mjesta. Moja škola je uglavnom bila smještena negdje oko stadiona i hotela „Internacional“. Naše male stope su se uslikale u betonu kao one famozne stope Gavrila Principa u Sarajevu i tada bi prošla kolona crnih mercedesa u nekom brišućem letu a mi bi danima prepričavali kako smo vidjeli Tita i Jovanku. Iz današnje perspektive gledano to mi izgleda smiješno ali znam da sam jednom išao na doček i sa gripom koju sam krio od roditelja i učiteljice.

Tile je bio veliki frajer i tek sada kad vidim šta se dogodilo na ovim prostorima ja više cijenim njegova djela. Ovi štakorčići koji su izmigoljili iz rupa nakon njegove smrti su uništili sve državice (tadašnje republike) i doveli ljudski život na rub ljudskog dostojanstva. Imao je i on grešaka ali u poređenju sa greškama današnjih lidera to su bili samo sitni nestašluci. Prigovara se njegovom režimu da nije branio vjerske slobode ali danas vidimo da imamo mnogo više deklarisanih a sve manje istinskih vjernika.

Današnji političari žive nekakav iskrivljeni život u kojima ih mediji tretiraju kao pop zvijezde i koji koriste svaki trenutak slave znajući da će na sljedećim izborima vjerojatno popušiti zbog raznoraznih malverzacija i neispunjenih obećanja. Na kraju padne mi na pamet da je i dobro što se njihovi likovi ne nalaze na poštanskim markicama jer bi ljudi vazda bili u dilemi sa koje se strane treba pljunuti.

10 comments:

  1. Ma Tito je bio Tiito!!!

    ReplyDelete
  2. Ja ne volim komunizam,posebno ne volim taj kult licnosti oko Tita.Ta psovka je sad i uzrecica,a ne psovka po nekom smislu.Jednom sam na radiu slusao kao neku dramu i bio je jedan monolog koij je bio kao osvrt na ove psovke.Ne znam doslovce,ali otprilike ide ovako:"Tito ,tito ,kleli smo se kad je bilo najteze...Umre Tito i odjednom iza ugla cujes :Jbt Tito".Dođe Alija.Samo u najtezim trenucima kleli smo se u nj ime.Umre Alija i onda isto..."Danas je otprilike tako.Sad ja ga mozda ne volim ,zbog komunizma,ali on je definitivno uzor ,bez obzira na sve,a skroz malo se o njemu uci.Treci sam razred(srednja sk. naravno:D)i nismo nista u prve dvije godine posebno o njemu ucili.Nemam vise historije,pa ne znam da li ce na drustvenom smjeru ucit nesto vise.,,,Ja imam 17 godina.:)

    ReplyDelete
  3. Od posljednje diskusije sa maloljetnicima jos se nisam oporavio. Ne iz razloga sto su bistri i puni argumenata, nego sto oni sami misle da je to tako. Vise su samouvjereni nego informirani. Sve me vise strah da sam i ja bio takav. Mozda bi trebalo reci da nas knjige istorije ne mogu nauciti nista, jer nijh pise kako je kome volja. Svaka vlast ima svoju istinu o istoriji. Danas vrlo dobro znamo ko stvara globalnu svijest o tome ko je tiranin, a ko zrtva. Za jedne je Hitler bio zvijer i agresor, za druge spasitelj. Ista je stvar i sa Milosevicem, Karadzicem, Sadamom, Bushom, ... Knjige nas o njima ne mogu pouciti nista. Ono sto nas moze pouciti su proste cinjenice. Cinjenica da moje dijete mora birati izmedju hrane i odlaska na more, dok sam ja u Titovo vrijeme znao biti i po 3 mjeseca na moru. Cinjenica da radnike u firmama gaze za plate koje su im nedovoljne cak i za prezivljavanje, dok zaradjuju milione pohlepnim vlasnicima kapitala (o kojima knjige nece napisati da su bili ratni profiteri) cija djeca uzivaju u svim slastima zivota na racun vasih roditelja. Cinjenica da su na ulice izmigoljili svi oni gusteri koji su se skrivali od Titove vlasti, svi oni koji zemlju zavijaju u crno, narod vode u siromastvo, ali dok im je dzamija i crkvi oni su OK. Dok nam je Tito davao sve blagodati koje covjek moze imati, zabranjujuci iskazivanje vjerske pripadnosti javno (sto je totalno ispravno u ovakvoj zemlji), sta nam je to Alija dao? Svu ovu bagru koja je s njim djelila celiju u Titovom zatvoru. I ne vidim nikakvo cudo sto se psuje Alijino ime jer mom ocu koji se borio za vasu slobodu nije nista dao osim srcanog udara, ni mom puncu koji je poginuo da vi sad mozete polemisati o Titu, ni njegovoj djeci... i zato ne vodite dikusiju bez dovoljno argumenata ni o cemu, pocnite se malo s postovanjem odnositi prema starijma, a ne na ovakav nacin komentarisati blog covjeka koji je dovoljno star da ti bude otac i dovoljno iskusan i mudar da moze pisati ovakav blog sa argumentima.

    ReplyDelete
  4. ljubljana od jucer opet ima titovu ulicu. slucajnost ....

    ReplyDelete
  5. usporedbe radi: u doba kada Tito otvorio Goli otok u najnaprednijoj drzavi svijeta crnci su imali manja prava nego psi. Kada je Tito vodio najveci partizanski pokret Europe i borio se protiv fasizma, djedovi ovih koji sada psuju Tita su bili u kojekakvim bojnama i divizijama pod rednim brojem 13 ili su pusili duhan po bosanskim kahvanama sve govoreci "jah". imao je Tito svojih mana ali kakva to prava muslimani imaju danas? ma nek pricaju sta god hoce. vidjecemo, ako Bog da, za pedeset godina sta ce unuci tih koji danas psuju Tita reci o "prvima u Bosnjaka" iz ovog vremena.
    Sifra: vojni obveznik, nemam papire

    ReplyDelete
  6. Ne pamtim Tita,a nisam dugo zivjela ni u bivsoj drzavi, slusala sam razne verzije... Ja to ovako vidim: moji roditelji su se rodili,rasli, skolovali se u onoj drzavi(drzavi koju je vodio Tito), imali su lijepo djetinjstvo,besplatno skolovanje, zdravstvo, svake godine na more(iako nisu bili iz bogatih porodica)...da ne duzim. A ja u ovoj drzavi (kako je cesto nazivaju Alijina), u skolu krenula gladna i bosa,nekad je bilo skole,nekad zbog ratnih desavanja nije bilo, o moru i bilo kakvom godisnjem da i ne pricam, skolovanje...sretan si ako si mozes priustiti, a posao posebna prica... Sve se svodi na puko prezivljavanje. Meni ona drzava i njen vodja, Tito, naspram ovog danas zvuce idealno. Mene su(ne tako davno) u skoli ucili da je Tito ujedinio narode, stvorio jaku drzvu,razvijala se privreda i industrija. " nije dozvoljavao muslimanima da se izjasne kao takvi"... ne znam koliko je to tacno,ali evo danas se svi izjasnjavaju kako hoce, jel nam nesto bolje? Taj koji je to izjavio vjerovatno ne zna da li prica o religiji ili narodnosti? Ova danasnja omladina je inteligenta, ali zatupljena, zaslijepljena. ;o)

    ReplyDelete
  7. @decku od 17 godina: postujem razloge zbog kojeg ga ne volis, i svako ima pravo na to. ono sto mene raduje jeste zapazanje nekog ko se rodio nakon tog vremena jer i ja mislim da je najgore od svega ovo nase ignorisanje istorije. sta god da je bilo ne moze se promijeniti niti izbrisati i glupo je citav taj period i jednu takvu licnot staviti van svega - ne uciti o njemu, ne spominjati ga. glupo i zalosno, i bojim se da se na takav nacin moze samo stvoriti los efekat. Veliki pozdrav od Blentovena kojem je drago sto ima citalaca tvojih godina
    @Kerime: Iznad tvog je komentar momka koji je iako mlad i bez dodira sa nekim konkretnim informacijama i sam primijetio da je glupo ne uciti o Titu. Stoga mislim da se vec samim ovakvim komentarom ne uklapa u ono kakvim se tebi mozda ovaj komentar ucinio na prvi pogled. Ja se slazem da se iz knjiga moze nauciti malo, ali moras priznati da ce jako tesko bilo ko na svoju ruku uzeti i izucavati istoriju za sebe. Zbog svega ovoga ipak kritiku treba uputiti ovim nasim predvodnicima jer licno komentar momka iznad nisam shvatio kao izraz nepostovanja vec kao pogled iz perspektive mladog momka koji sasvim sigurno ima totalno drugaciji pogled na sve ovo od nas "malo" starijih

    ReplyDelete
  8. Za neke je tito bio tiito a za neke samo tito!!!

    "Cinjenica da moje dijete mora birati izmedju hrane i odlaska na more,dok sam ja u Titovo vrijeme znao biti i po 3 mjeseca na moru."kaze postovani Kerim.

    U istoj sam gabuli i ja bio,kao tvoje dijete sada.
    To su isto cinjenice,ne mozemo gledati samo sebe,biti subjektivni i drugima nametati svoje stavove.
    Tito mi je u lijepoj uspomeni.Vucak napisa o titovom liku i djelu nase generacije su znale sve ili mozda sve...?Komunizam i post titovsko vrijeme je bilo sve ili... za prosperitet i jednakost svih?Sjetimo se vjerski (ne)sloboda kao cinjenice,nepotizma kao karcinoma drustva,favorizovanja odabranih, stvaranja mocnika na racun obicnog covjeka,devalvacije dinara,snalazenja u mutnom sa cekovima i nestasice od kafe,ulja, deterdjenta itd.
    Znam sve nam je to poznato i u ovo vrijeme.Samo mi je draza sama ideja(ili san),da na nekim novim demokratskim izborima,izglasamo one koji ce malo misliti i na ovaj ispaceni narod.
    17-ku svaka cast na javljanju jer pokazuje zainteresovanost za drustveni zivot i ne ustrucava se dati komentar na ovu temu.

    ReplyDelete
  9. E moj napaceni narode... i sad mi treba biti zao svih onih koji rade sa mnom u firmi. Pa svi ste vi sami izabrali ova govna koja vam danasnji "Direktori" serviraju da jedete. Drzite se vi svoje vjere jer bog ce vas nagraditi kad dodjete na onaj svijet, a na ovom se patite, al nemojte mene zamarati svaki dan kukanjem kako je tesko, kako se nema, ... ja sam budala sto uopste komentarisem ista po blogovima i raspravljam se sa ljudima koji se jos uvijek nadaju da ce na izborima pobijediti neko bolji. Boli njih k...c za narod. Danas sam obisao nekoliko jakih firmi iz Titovog vremena, izmedju ostalih i Borac Travnik, gledao sam jad i bijedu koju su nam ovi politicari posijali. Koje su to ovi dosadasnji politicari fabrike podigli i stotine hiljada ljudi zaposlili? Grade nam trzne centre, imamo ih ko govana, autoput zavrsavaju vec 10 godina, ... ma budala sam pa pokusavam ukratko argumentovati propast danasnjeg drustava kad je to isto drustvo kraj ociju slijepo.

    ReplyDelete
  10. Kerime
    pod hitno okupljaj nas!!!(istomišljenike)
    a s druge strane ja sam jugonostalgicar vjerovatno što sam imala onih krasnih 17, zato naprijed 17-godišnjaci promijenite nešto da se i vi imate cega sjecati u svojim 40-tim

    ReplyDelete