28 April 2009

Titova ulica

Mislim da nije bilo ulice u gradu koja je toliko puta mijenjala ime. Ok, ona i jeste najstarija ali kako je i glavna ulica u gradu morala je nositi i najzvučnija imena. Do prvog svjetskog rata zvala se ulica Franje Josifa, između dva rata se zvala Ulica kralja Petra a poslije drugog svjetskog rata nosila je ime „najvećeg sina naroda i narodnosti“. Netom nakon ovog zadnjeg nesretnog rata neki ljudi (mislim da se radilo o profesoru Salihu Jalimamu, mada nisam siguran u to) su pokušali dati ime toj ulici po Kulinu Banu i čak se tako i zvala neko vrijeme. Na kraju je ipak, Bogu hvala, Kulin ban dobio bulevar koji mu više priliči, a ova ulica je ostala pod istim imenom.

Proteže se od Carine do Kamenog mosta koji je je bio svjedok svim mijenjanima imena ulice na čijem se kraju on nalazi više od 160 godina. Po nekim novim promjenama Titova ulica se nastavlja lijevom stranom iza Kamenog mosta, uz nekadašnju robnu kuću „Borac“ i proteže se do same robne kuće (nekada Beograđanke a sada Bosanke). S desne strane ulice,na samoj Jezuitskoj kući stoji natpis Trg Alije Izetbegovića i mislim da se odnosi samo na desnu stranu gdje je caffe „Galerija“ i ona mala kuća među narodom poznata kao Mejdan.

Prije pet –šest godina renovirana je kompletna površina stajnog dijela Titove ulice na šta su se potrošile velike pare ali moja zamjerka je da gradski oci nisu ništa uradili po pitanju rješavanja fasada brojnih kuća u toj ulici. Svaka normalna zemlja ili grad bi stimulisali vlasnike radnji ili kuća u glavnoj ulici jer groteskno izgleda ono popločavanje ako su fasade u poluraspadajućem stanju. Posebno to dolazi do izražaja sada kad su napravljene prelijepe zgrade banaka („Reiffeisen“ i „Procredit bank“) koje su savršeno napravljene i odudaraju od ruina zgrada koje su u njihovoj neposrednoj blizini.

Posebna priča su radnje koja su u novije vrijeme nikle u toj ulici koja bi trebala biti dika našeg grada. Deseci kladionica, radnje sa rabljenom robom i neki butici sa jeftinom turskom i kineskom robom dominiraju ulicom koja je nekad bila žila kucavica našeg grada. Na prste se mogu nabrojati vlasnici radnji koji su tu duže od trideset godina. Napomenut ću samo čika Ahmu Kratinu, urarsku radnju Gladan i nekolicinu zlatarskih radnji.

Prije nekoliko dana sam uz jutarnju kafu pričao sa Rasimom Salčinovićem i doznao da je u zadnje tri godine u Titovoj ulici bez posla ostalo 320 ljudi a naš gradonačelnik na sva usta hvali potez u kom se u tržnom centru Bananović zaposlilo 270 ljudi (od kojih je i tu u nekoliko zadnjih mjeseci otkaz dobilo mnogo zaposlenih). Imam osjećaj da su tu igri neki „talovi“ i da zatvaranje ulice od mosta do Beogradske ima neki skriveni značaj. Ok, reći ćete da je ta ulica davno zatvorena za promet ali prošle godine su na opštinskom vijeću privrednici iz grada izašli sa molbom da se ponovno pusti u promet ali su tu inicijativu gradske vlasti hladno odbile.

Ruglo Titove ulice dodatno pojačavaju i ulični prodavci koji od centralnog mjesta u gradu prave seoski teferič. Nije mi jasno kako gradski oci ne urade ništa po tom pitanju jer rijetki turisti koji navrate u naš grad ostaju frapirani agresivnom „trgovinom“.

I na kraju ono što mene najviše smeta a to su trgovci devizama. Njihova dernjava navlači one lijene ljude kojima je mrsko otići do banke da kupe ili prodaju devize. Ja sam neki dan zamijenio Hrvatske kune po znatno povoljnijem kursu u banci nego kod tih ljudi koji stoje duž čitave Titove ulice.
U svijetu je poznato da se za lovu brine Wall street a kod nas je tu Marshal street.

9 comments:

  1. Bravo Blentoven!

    konačno da malo debatiramo i o gradskim ocima...
    Imena i nazive cesta i ulica vratiti nazad!!! To je naša ostavština, a ne politička volja javnosti. Medjutim, kako cijenimo vrednote prošlog vremena možda se nazivi počnu vraćati u nekim budućim vremenima.

    Zaista, i ja se pitam zašto se Titova ulica ne otvara za promet? Odkako je bilo prvo granatiranje onog kobnog aprila '93 zatvorena je iz sigurnosnih razloga, i ostaje zatvorena narednih 15 godina!!!
    Kakav je interes grada u ovom zatvaranju,ko stoji iza ovoga, i zašto?

    Već mnogo puta sam govorio o trgovcima, koji kako ti kažeš promoviraju agresivnu trgovinu. Ti ljudi zaslužuju rad, zaradu, egzistenciju...ali ne na ovoj cesti, ne na ovoj lokaciji. Bože, kao da nemamo u čitavoj Zenici primjereno mjesto za ovu vrstu trgovine.

    Gradski oci dozvoljavaju javno i transparentno ruglo grada bez ikakvog obrazloženja. Koji je interes Općine da u centru grada ima ovoliki broj trgovaca sumnjivog porijekla? Zar ne možemo preprodaju deviza umaknuti sa naših ulica?

    G. Smajlović treba da umjesto svojih pustih parola, kako je tobože digao privredni razvoj, zahvali samo Mittalu i opštoj pospanosti urbane incijative na njegovom kvazi uspjehu. Objekti, ceste i ine dvorane i centri idu iz naših poreznih džepova, a ne iz džepa g. načelnika. Zato ne mogu da shvatim umobolno shvatanje stvari, kako nam je načelnik "digao" grad! Greška! Grad mogu podići samo porezni šoldi.

    Ulicu zaista možda i ne treba pustiti za promet...ali jedno je sigurno. Ne treba puštati zadovoljavanje socialnog mira na ovakav način.
    Hvala!
    Tarik

    ReplyDelete
  2. kad smo kod saliha jalimana...taj je dok je tito bio na vlasti a ovo je prica mog oca kojem je on predavao historiji ili ti ga istoriju ili povijest :) jedne prilike uceniku opalio samar jer je ovaj rekao Kur´an a ne Kuran kako se govorilo u komunizmu jer je taj jaliman bio toboz sin partije i veliki postivalac tita a danas je prvi bio koji se zalozio da mu se zamijeni ulica i jedan je od najvecih "bosnjaka"...on je ko fudbaler oblaci dres ekipe (citaj stranke) koja mu najvise ponudi

    admir

    ReplyDelete
  3. Ne znam sto vam nedostaje saobracajni promet u Titovoj.Sve se nesto ugledate na druge pa stoga imajte na umu da svaki veci grad ima bar jednu vaznu ulicu zatvorenu za promet.Stariji se sjecaju da je bila setaliste,korzo
    ,po cemu je vjerovatno dobila naziv i kafana.
    Blentoven, Kako si zaboravio "Modistkinju", jedinu u Zenici, lociranu uz Gladana.

    ReplyDelete
  4. Nisam ja zaboravio Hanču,modistkinju ,nisam ja zaboravio ni onaj stari frizerski salon preko puta nove Reiffeissen banke ali nisam htio nabrojati sve radnje u Titovoj.
    OK,stoji primjedba da sam zaboravio napisati da je ta ulica bila gradski korzo da je tadašnja kafana ''Korzo'' dobila ime po tom šetalištu kojeg se čak i ja sječam.
    A što se tiče pješačke zone mislim da je došlo do nesporazuma.Privrednici su tražili da se za promet pusti samo dio od Kamenog mosta do Beogradske.Mogla bi se npr.kao u nekim večim gradovima pustiti u promet od 08-19.
    Hvala na primjedbama.voli vas Blentoven

    ReplyDelete
  5. Podržavam prijedlog da se Trg Alije Izetbegovića, od beogradske do kamenog mosta otvori za promet ili samo za parking do 18 ili 19 sati. definitivno bi taj dio grada živnuo, a vjerovatno i "sirota beogradska". Pa tko će uložiti novac i kupiti ili renovirati ovu RK ako nema adekvatan parking. Za šetanje su dovoljna dva trotoara široka po 4 metra, naravno ako se sklone štandovi.
    Uvijek za napredak!!!
    Faris H

    ReplyDelete
  6. Ma i ovako je je ko "fol" zabranjen promet a kada šetamo sa djecom moraš otvoriti hiljadu očiju od majmuna na skuterima i biciklima i još većih majmuna i pi*** od policije koji to nijemo posmatraju. U svakom slučaju odlična tema , svaka čast Blentoven!

    D.S.

    ReplyDelete
  7. Buduci da mi definitivno nismo sposobni (djuture kao narod) da se pridrzavamo propisanog zakona i da ga primjenjujemo (sjeti se gore spomenutih policajaca) ja sam definitivno protiv toga da se taj dio grada otvori za promet. Nema te policije koja bi nas narod prisilila da se tamo voza samo do npr 18 sati ili da ne parkira nepropisno.
    Uostalom ne shvatam sta bi se poboljsalo ako bi se taj dio grada otvorio za promet vozila..gdje bi vi to stancali tamo od Bosanke do kamenog i nazad...samo veca sansa za divljanje ionako vec uveliko prisutnih divljaka.

    ReplyDelete
  8. Meni bogme ne smeta to što nema prometa na ovom potezu (osim mahnitih skuteraša i onih par privatnika koji "dostavljaju robu" kad god im se ćefne).
    Više mi smeta onaj besplatni parking ispred Uglovnice. Je li iko prebrojavao koliko se tamo parkira stanara ili korisnika onih prodavnica, a koliko ima krntija sa natpisom "prodaje se"? Ja neki dan brojao pa je ovih drugih bilo duplo više.

    ReplyDelete
  9. Lično mi je Salih Jaliman jedne prilike rekao, da kada on umre, ta će se ulica zvati upravo po njemu, ulica Saliha Jalimana!!!
    Eto, pa da i to vidimo

    ReplyDelete