30 July 2009

Pismenost Zeničana

Potaknut brojnim komentarima koje sam dobio na posljednji post, onaj koji sam pisao o porodicama, moram napisati post o pismenosti.

Nikada nisam pitao svoje čitatelje direktno neko pitanje, ali ovog puta moram.

Na osnovu čega su se pojavili komentari o Zeničanima koji žive vani i onima koji se ne žele vratiti? Pisao sam o obiteljskim vrijednostima, a ljudi pišu o zeničanima koji vole ili ne vole Zenicu. Pomislih na momenat da sam ja poludio, ali vidim da ipak i među mojim čitateljima ima polupismenih.

Neki dan sam čitao da u Bosni i Hercegovini ima 17 procenata nepismenih ljudi što nas svrstava u sami vrh po nepismenosti u Evropi. Ajde, neka smo bar u nečemu u vrhu... Mnogi su se sablaznili tom činjenicom, ali ja sam postao skoro pa imun na takve stvari.

Kada malo bolje pogledamo koliko se radi na edukaciji mladih i koliko se ulaže u školstvo, tih 17 posto je i malo.

U centru grada se gradi nekakav kompleks u sklopu medrese koji je do sada, kažu, pojeo šest miliona maraka, a nije ni na polovini gradnje. Neki dan sam ga obilazio sa svojim prijateljem, arhitektom po vokaciji, i on mi je pokazivao kvalitet gradnje gdje sam primijetio da je kompletan kompleks izgrađen od armiranog betona, a niti jednu ciglu nisam vidio. Kao da se gradi nuklearno sklonište, a ne Islamski centar.

Da bih izbjegao kritike po nacionalnom ključu moram naglasiti da bih kritikovao i da je Katolički centar u pitanju jer ne mogu da shvatim da se na jedan takav kompleks utuče toliko para, a đaci i njihovi roditelji moraju skupljati lovu i sami krečiti gimnaziju, najstarije i najpoznatije obrazovno zdanje u gradu. Slična situacija je i sa školom Musa Čazim Ćatić (nekadašnja I.G.K.).

Svjedoci smo i čestim štrajkovima prosvjetnih radnika kada se bore da dobiju plaće na sve moguće načine. Činjenica je i da nam je kadar koji radi sa djecom mnogo lošiji nego u vremenu kada sam ja išao u školu, ali se mora priznati da su i oni predobri koliko često im mjenjaju plan i program tako da im se jako teško prilagoditi. Veliki odliv kvalitetnih profesora se dogodio početkom rata na ovim prostorima kada je naš grad napustilo mnogo prosvjetnih radnika, a rupe, koje su nastale njihovim odlaskom, su gospoda iz ministarstva pokušavali začepiti na sve moguće načine.

Do prije neki dan su se u samom centru grada prodavale knjige po smiješno niskim cijenama i ja sam se upoznao sa jednom tetom koja je prodavala knjige. U razgovoru s njom sam doznao da je Zenica grad u kojem su prodali najmanje knjiga. Niti ta činjenica me nije iznenadila jer sam već davno pisao da se u ovom gradu jako malo čita, a to se itekako odražava na pismenost stanovništva. Ja sam kupio pet knjiga koje su bile po baš pristupačnim cijenama i namjeravam tri ponijeti sa sobom na more da ih na miru pročitam. Odabrao sam Čitača (The Reader, po kojem je snimljen film za koji je fantastična Kate Winslet dobila Oscara), jednu knjigu o Jadranskoj obali i memoare služavke Evite Peron. Namjerno sam odabrao tri potpuno različita žanra da mi ne bi bile dosadne na plaži.

Ostajte mi lijepo i zdravo i molim vas pročitajte bar temu o kojoj pišem kada dajete komentare.

5 comments:

  1. Prosli post si pisao necu reci ne interesantnu temu, jer mozda interesuje poznanike te porodice, ali mozda u tome lezi razlog sto se diskusija povela u "pogresnom" pravcu. Sto se tice porodicnih vrijednosti nisam primjetio nista osim "On i njegova supruga su imali šestoro djece " i kratku biografiju te porodice, tako da su se ljudi poceli osvrtati na tvoje zamjecivanje "povratnika" i takvu temu. Mozda , da si pisao o porodicnim vrijednostima, poput odgoja, pismenosti, roditeljske paznje, broju abortusa u ze, brizi o starim i iznemoglim , imao vise komentara na te vrijednosti, ovako sta je tu je. Moja post je bio samo replika na one ispred mene. Takodje , ukoliko jos jednom procitas moj post,skontat ces da sam rekao da u zenicu dolaze ili ne dolaze ljudi ne zato sto vole ili ne vole zenicu nego zbog toga sto tu imaju nekoga koga vole pa dolaze ili nemaju nikoga pa ne dolaze.
    O pismenosti... Ako pises o pismenosti onda moras pisati i o kulturi, jer jedno proizlazi iz drugog. Ako pogledas nivo kulture u Zenici bit ce ti jasno da je to direktan rezultat (ne)pismenosti.
    Sto se tice prosvjetnih radnika "koliko para, toliko muzike", ali i ja djelim tvoje misljenje da nije problem u njima nego u planu i programu, neopremljenosti skola, losih skolskih biblioteka, i sl.
    Sve ovo nije specificno samo za nasu zemlju, stanje zemljama u okruzenju je slicno(jucer sam vidio rezultate policijske operacije Index 1 i Index2 u Hr). Ni na zapadu nije mnogo bolje. Ko zeli da se skoluje kvalitetno onda mora i da plati privatnu skolu. Drzavne skole, iako bolje opremljene od nasih, daleko su losije od privatnih gdje godina u junior high kosta oko $10000.

    ReplyDelete
  2. Ja se necu osvrtati na prethodnu temu nego cu samo da ostavim komentar na ovu temu.
    Podatak o 17% nepismenih je upitan zato sto je tacan procenat ili bar priblizan procenat nepismenih nemoguce odrediti jer nismo imali popis od prije rata. Ne zna se ni koliko je ljudi U BIH a tek koliko je pismenih a koliko nepismenih.
    Kao drugo, pojam "nepismenost" vise ne vazi samo za ljude koji ne znaju citati i pisati nego na one koji nemaju zavrsenu osnovnu skolu. tako da ta brojka sa 17% skace puuno vise. nazalost ali tako je.
    Kada sad pogledamo Zenicu, tacno u Ze se slabo cita. I ne samo cita nego nam je cijela kulturna i umjetnicka scena ravna 0. Oes u biblioteku, pozoriste, muzej, izlozbu slika, promociju knjige.... ISTI LJUDI. i to grupica od nekih 50-100 ljudi. Mladi u Zenici su sistematski zaglupljeni. pocevsi od osnovne i srednje skole gjde se radna mjesta dobijaju po stranackoj osnovi i liniji, gdje se gleda da li si SDA SBIH pa dobijes posao nastavnika (ljutite se koliko hocete ali pogledajte direktore skola... ako nadjete i jednog jedinog da nije clan SDA, SBIH i HDZ- ksc Zenica javite se), pa nadalje na fakultetima na kojima su svi stranacki ljudi, profesori sa upitnim znanjem i sposobnostima, mito i korupcija isl... i sta ocekivati onda od jednog mladog Zenicanina?
    evo ja sam student, cijeli zivot sam odrastao u Zenici, disem i volim zenicu, ali isto tako vidim da se Zenica strateski zaglupljuje radi politickih interesa.
    mozda sam i ja malo otisao sa teme na politiku ali sta cu kad se to dvoje kod nas nazalost veze.

    ReplyDelete
  3. http://www.youtube.com/watch?v=1IMlXPXYWaY

    evo nase pismenosti, mentaliteta i kulture.. sta se kod nas cijeni ;)
    nazalost :D

    ReplyDelete
  4. a Orhan Pamuk ? sljedeci put kupi nesto i od njega nije los ... pomalo lici na naseg Mesu Selimovica ...
    nego sto se tice pismenosti u BiH . najblaze receno stanje je grozno ja to vidim po rodbini ( tj. djeci joa su tamo i koja u sedmom osnovne jos ne znaju tablicu mnozenja ...
    ali sta ces mi ovdje na zapadu placamo privatne skole za nasu djecu . Prosjecna cijena je otprilike 12000 maraka godisnje a ima ih i daleko skupljih
    sta ces radimo za buducnost nase djece

    ReplyDelete
  5. Prvo da ti cestitam na istrajnosti i lijepim tekstovima kojima sigurno obradujes mnoge koji igrom slucaja, kao ja, ili s namjerom posjete na tvoj blog. Drago mi je da sam najzad nasao mjesto gdje mogu da procitam price iz aktuelnog zivota mog rodnog grada iz ugla normalnog promatraca.
    Da se vrati na temu. Ne zivim u Zenici vec nekih 10 godina ali mogu da primjetim da svaki put kad dodjem da je stanje kulturne kao i svake drugo opste osvjescenosti mladih ali bogami i starih Zenicana u katastrofalnom stanju. Bio sam nedavno u rodnom gradu i sa nestrpljenjem, jer sam procitao na netu tu divnu vijest da je "Uzavreli grad" dobio jos nesto novo i interesantno, posjetio novu Sahat kulu primjetivsi da ne radi iako je mozda na par sedmica prije i bila tek otvorena. Moj najbolji prijatelj mi rece da je odmah sutradan nakon zvanicnog otvorenja neko izvalio satni mehanizam pa nam Sahat kula ne radi. Ovaj jedan primjer, a sigurno je da ih Bletoven i mnogi drugi koji svakodnevno setaju nasim gradom znaju mnogo vise, pokazuje do kojeg stadija nepismenosti ali prvenstveno kulture, kao sto je vec u predhodnom postu napisano, je palo nase zenicko drustvo. U razgovoru sa mojim prijateljima medju kojima neki rade i u srednjim i osnovnim skolama sam u neku ruku dobio realnu sliku pismenosti nase mladosti kojoj trebamo da prvo pokazemo a onda i ostavimo u amanet nasu Zenicu. Ovih 17% nepismenih na drzavnom nivou mi se cini nerealno i sigurno je mnogo vise. Nazalost je tako a do rata nas nekadasnja vlast tjerala da ucimo pa cak i nase roditelje kaznjavala ako nismo htjeli isto da cinimo... Nek nam je Bog na pomoci.

    ReplyDelete