15 February 2009

Stara Zenica

Kod nas se ljudi svađaju oko raznih stvari. Dovoljno je da neko ima kontra stav ili neku drugu verziju jednog događaja i eto ti prepirke. Tako sam neki dan u jednom malenom čaršijskom kafiću gdje se okupljaju endemski primjerci zeničkih starosjedioca prisustvovao svađi oko toga šta je starije - Pišće ili Sejmen? Ne da meni đavo mira i ja prionem na istraživanje...

Ako ćemo gledati po najstarijim očuvanim spomenicima onda je najstarije Bilmišće jer su tamo nađeni tragovi rimske bazilike. Prvi put spomenuta neka lokacija u sačuvanom dokumentu je Bilino polje (Bolino poilo) koje se spominje pri činu abjuracije (šta god to bilo), 8. aprila 1203. godine koji je potpisao Kulin Ban, a spominje se i u povelji Mađarskog kralja Bele IV-og od 20. jula 1244. godine.

Tursko-osmanlijska vojska je osvojila ovaj kraj 1463. godine a prvi potpisani tefter datira iz 1489. godine i u njemu piše da trg Zenica broji 96 domaćinstava, od toga 8 muslimanskih. Već 1570. godine Zenica broji 330 kuća i 2000 stanovnika.

Polovinom XVII st. u izvještaju biskupa Marijana stoji da kasaba Zenica ima 300 turskih kuća i 4 džamije . Pretpostavlja se da je najstarija Sultan Ahmedova džamija a na kamenoj ploči na Sejmenskoj džamiji piše da je građena 912. godine po Hidžri, što bi trebalo biti po mojoj računici negdje 1506-07 godine. Kasnije je napravljena i Potočka džamija, ali ne mogu skontat' koja je bila onda četvrta spomenuta džamija.

Krajem XVII stoljeća Zenica je bila spaljena do temelja od strane Eugena Savojskog, a za uzvrat ostavio nam je drvenu ćupriju koja se i do dana današnjeg naziva Drveni most. Nazivi mahala tog vremena bili su: Kočeva, Trgovišće, Lonđa, Jalija, Sejmen, Odmut.

Sredinom XIX stoljeća u Zenicu su doselili katolici i pravoslavci. Pravoslavci, mahom trgovci, su se naselili u jednoj mahali koja se do dana današnjeg zove Srpska mahala, a imali su malu crkvu koja se nalazila iza današnje sinagoge.

Tokom tridesetih i četrdesetih godina devetnaestog vijeka počelo je doseljavanje katolika iz Dalmacije (100 kuća). Napravljena je kapelanija u Crkvicama zbog veće populacije katolika, kao ispostava Guče Gore.

Pred kraj turske vladavine u zeničkoj čaršiji bilo je 26 ugostiteljskih objekata, 3 hana, 14 mehana, 8 kafana i 3 aščinice.

Pred kraj XIX vijeka u Zenici je napravljena i sinagoga, a ranije je bila napravljena i crkva Sv. Josipa koja se i danas nalazi na Mokušnicama (1868. godine). Iz natpisa na Čaršijskoj džamiji vidi se da je ona obnovljena na zahtjev sultan Abdul Aziza (nakon poplave 1872.). Poznata Hadži-Mazića kuća je završena 1835.g.

Eto to bi bilo to o istoriji Zenice, do Austrougarske, što sam uspio skupiti. Obzirom da se Pišće ne spominje u ovim faktima opkladu je dobio onaj naš sugrađanin koji je rekao da je Sejmen stariji.
Od bitnih stvari koje sam doznao je kako su nastale Crkvice, mjesto gdje u Zenici život počinje i završava.

P.S. O Austrougarskoj vladavini pišem kada skupim dovoljno informacija. Mislim da će to biti mnogo zanimiljivije i opširnije poglavlje Zeničke istorije.

6 comments:

  1. izvini evlija ćelebija, nisam te prepoznao.
    sam text nije los, ali je tema glupa i istorijski netacna.

    ReplyDelete
  2. pisce i koceva je jedno te isto...

    ReplyDelete
  3. 8 aprila 1203 Kulin Ban je primio katolicku vjeru i odrekao se javno (iliti 'abjuracirao' - kakva rijec!) tadasnje hereze (citaj bogumilstvo u Bosni u to vrijeme) iz, a cega li drugoga, politickih razloga (o komplikovanosti tadasnje politicke situacije doznajte sami).
    Eto ti odgovora za abjuraciju. A mogao bi se dobar post napraviti kako se kod nas bespotrebno koristi toliki broj rijeci stranog porijekla, a pogotovo u sredstvima javnog informisanja, valjda da bi obicni svijet sto manje toga razumio a tako je valjda lakse manipulisati ljudima.
    P.S. - ovaj prilog sadrzi takodjer nekoliko rijeci stranoga porijekla. Ovo samo da bih izbjegao da me odmah udare po glavi :).

    Davor

    ReplyDelete
  4. Davore,jedno veliko hvala za tvoj trud da meni i posjetiteljima bloga objaniš tu,meni nepoznatu riječ.Mogao sam je i ja možda pronaći ali ...bolje je ovako.
    Pišće i Kočeva je isto,to sam i predpostavljao.Znači da niko nije dobio opkladu.Super...
    I sad moj omiljeni komentar-majstor!
    Nesuđeni Čkalja ovoga bloga je opet imao primjedbu.Evo i odgovora.
    Kada ja napišem da je nešto netačno ja to podkrijepim činjenicama i napišem tačnu verziju.Ako misliš da ću ja pisati tekstove samo za tebe ok,dat ću ti svoj račun pa mi uplati lovu.U tom slučaju češ moći birati teme koje ti neće biti ''glupe i istorijski netačne''.
    Eh da,ako nekim čudom imaš istorijski tačne podatke napiši ih.Ja ću ih uz duboko izvinjenje objaviti.

    ReplyDelete
  5. citam tvoj blog cesto, ponekad i neke komentare i nije mi jasno sto se uopce obazires na komentare poput ovog prvog, a kamoli to sto odgovaras na njih, time samo naglasavas da te takvi komentari doticu, a njihov autor dobija ono sto je zelio, tj. bilo kakvu tvoju reakciju. mislim da to ne trebas da radis u buducnosti, glupe komentare treba jednostavno ignorisati.

    ReplyDelete
  6. pisce i koceva nisu isto ako nekog interesuje gdje je granica neka mi se javi pa cu mu pokazati...mi kocevljani uvijek smo tukli piscane u fudbalu na nicijoj zemlji iza zenicanke kod garaza..ekinovic ferid...vucak ne daj se samo nastavi

    ReplyDelete