25 February 2009

Kako starimo

Jučer sam zahvaljujući blagodatima Facebooka uspostavio kontakt sa prijateljicom s kojom nisam imao kontakta više od dvadeset godina. Nekada davno smo bili jako dobri prijatelji. Ispričala mi je svoj život u kratkim crtama, koliko je to uopće moguće uraditi u nekih dvadesetak minuta. Dotuklo me kada sam pogledao njenu sliku na rubu onog chat prozorčića pa nisam izdržao nego sam je onako, bosanski nekulturno upitao koliko joj je stara ta slika. Odgovorila mi je da je slika napravljena prije nekoliko sedmica. Nisam mogao da vjerujem. Ljudi moji, ona izgleda apsolutno isto kao i kada smo se zadnji puta vidjeli (prije dvadesetak godina).

Tada sam shvatio da je kod nas obrnuta situacija. Kod nje se sve u životu promijenilo na bolje a ja sam stao tamo negdje osamdeset i neke, a kod izgleda je ona ostala u kasnim osamdesetima a ja izgledam kao otac onog kojeg ona pamti.

Zašto ovo pišem i gnjavim vas?

Zato što mi idu na živce priče ljudi koji žive vani i pričaju o tegobnom načinu života u dijaspori, a svi koji dođu od tamo izgledaju kao da su friško izronili iz nekih modnih časopisa za razliku od nas koji trunemo ovdje. Ok, moja prijateljica ne puši i nije popila cisterne alkohola kao ja ali nije valjda to jedini razlog što mi ovdje naglo starimo?

Odmah da se ogradim od mogućih komentara, ja ne pljujem po dijaspori i nisam ljubomoran na uvjete života ali ne mogu da svarim ljude koji dođi iz vana pa kukaju nama ovdje.

Jedan prijatelj čijih se riječi uvijek rado sjetim je jedan od rijetkih koji je iskreno i jako lijepo odgovorio na moje pitanje o razlici života ovdje i tamo gdje on živi. Sasvim smireno i sa osmijehom mi je rekao da je ovdje lijepo a tamo dobro, ali i da je naučno dokazano da se od lijepog ne može živjeti. Uvijek sam govorio ljudima da je ovdje lijepo doći na „safari“ da se vide ove „preživjele životinje“ i da se onda ljudi mogu sretni vratiti kući jer bi najebali da su ovdje ostali.

Sve češće uviđam sličnost Zenice i malenih primorskih mjesta koja žive od turizma. Zenica ne živi od turizma ali itekako prodiše kada dođu ljudi iz dijaspore jer donesu pare i potrebnu živost u grad. Zimi je sve drugačije. Sinoć smo Stole (nekadašnji gazda Šena koji sad vodi jedan kafić u čaršiji) i ja zaredali i brojali goste po kafićima u staroj čaršiji. U jedanaest objekata je bilo 17 gostiju i 15 konobara. Da ne biste pomislili da sam brojao goste iza ponoći moram naglasiti da je to bilo oko pola devet uvečer. Svi se vi sjećate perioda kada si morao obići bar desetak kafića da nađeš mjesto za popiti piće, bar s nogu. Sinoć mi je Zenica ličila na moj maleni Trpanj na Pelješcu koji zimi ima 230 stanovnika i nikakav noćni život.

Znam, niko meni nije kriv što nisam i ja otišao živjeti negdje vani, mada sam imao šanse. Ali mi i dalje nije jasno zašto ljudi u Zenici tako brzo ostare?

13 comments:

  1. Ocito na ovu temu neko od nas iz dijaspore treba da napise i svoje misljenje.Naravno uvijek ce biti onih kojima je svugdje dobro kao i onim drugima koji su ko rdjav (da ne kazem sta)... kojima svaka dlaka smeta...Prije nego sto cu poci za Kanadu 1996-te bas na ispracaju se pojavi tip,Beogradski kulov sa pricom da u Kanadu(mora da je sa "juzne pruge") se nose dva odijela,jedno radno i jedno za spavanje!Eto moj Vule zasto se ovdje ne stari...nema se vremena za te sitnice...Radish dok ne ciknes za naku kucerinu koju si potpisao na 20-30 banki...Da ne pricam za ove sa starijom djecom,koledz,igracke na motorni pogon,advokati,par novih bibija,osiguranje,i povrh svega avionska karta ko 4 mjesecne plate u Ze...Po osobi da se razumijemo...Vala i ima nas koji nismo zagrizli u materijalno svom silom ko poguzljivo djete u jabuku pa niti mozemo odgrist niti progutat,sto se upravo sad desava na "zapadu".Klasicno kupanje...banke preuzele pola a pola na cireve izaslo.Naravno da svi vole otici kuci da se nadisu have...sto je za nas Zenicane paradoks...a onda godinu dana nema se za frizidera.Jednom sjedim u Bosanskom Klubu...pjevaljka,meze,nostalgicar-ske furke,taman se ja vratio iz ex-Yu sa pricom gdje sam bio i sta sam radio a svi usi ko u Damboa a oci na vrh glave...Vele nasi zemljaci ko iz topa "jele jes u nas nofi vopra...jebo ti ovaj Zapad..." a onda kad im rekoh da se definitivno vracam u nase krajeve prokomentarise "Ma nevalja u nas nista koji cesh klinac dole"...Nasi ljudi milion cudi...Sve u svemu ovdje je za tijelo raj a za dushu ko je ima pakao.Eto mene Vule ledo kud puklo da puklo da starimo skupa...i to je za ljude!Pozdrav svima od Keshe!

    ReplyDelete
  2. "Uvijek sam govorio ljudima da je ovdje lijepo doći na „safari“ da se vide ove „preživjele životinje“ i da se onda ljudi mogu sretni vratiti kući jer bi najebali da su ovdje ostali."
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHHAHAH

    prejako poredjenje

    ADMIR

    pozdrav

    ReplyDelete
  3. Moram ubaciti svojih "5 centi" kako kazu "u nas na Zapadu":))Nigdje nije lako,ni tamo ni ovamo, samo sto primjetih kod nasih ljudi je da kad dodju ovamo ( pa evo i ja pricam o Kanadi) ljudi bi cesto da svi kanadjani postanu bosanci, "nista ovdje ne valja", "sve im je glupost ovdje"....da ne nabrajam. Licno prihvatih onu staru: "When in Rome...(do as Romans do)".Nasi ljudi kukaju kad rade, kukaju kad nemaju posla, nikad zadovoljni. Evo ja cu biti "hrabra" i reci - meni je ovdje i dobro i ljepo! Pozelim roditelje i familiju ali ostalo mi ne fali toliko da bih se odlucila vratiti.
    Pozdrav zenicanima (tamo i u dijaspori)
    Svjetlana Tolic-Oppen

    ReplyDelete
  4. "....i da se onda ljudi mogu sretni vratiti kući jer bi najebali da su ovdje ostali."

    aKo zna gdje mu je kuca...
    a mnogi to jos uvijek neznaju...!?

    Moglo bi se o ovom pisati...samo ko ce to...razumijet!

    ReplyDelete
  5. Zivjeti u mislima da je negdje drugo bolje za mene je apsurd.
    Sve je individualno.
    Oni koji su se adaptirali(prosle su godine)negdje u svijetu,njima je mnogo lakse ,jer ne sjede na dvije stolice.Onima drugima, savjetujem put pod noge i kuci u Zenicu jer ce te ostariti brzo ko i ... Vucak?

    ReplyDelete
  6. Moj savjet je - ne trazi cevape van Bosne. Ako hoces cevape ostani u Bosni, ako odes vani jedi hamburger uz slast.

    ReplyDelete
  7. Pa moram i ja koju da napisem.Svi koji su dole(u Zenici)misle da nama ovdje(u dijaspori)med i mlijeko.Pa ti nas vidis samo kad smo dole "na odmoru" pa tako i izgledamo lezerno odmorno i zato smo ti svi ostali "isti".Ima njih ovdje kojima jeste med i mlijeko ali tih je malo najvise 10-15%.Mi smo ovamo kao sto su izvinite na izrazu ljudi druge klase gdje te (na primjer u Njemackoj)starosjedioci gledaju sa podozrenjem isto kao sto i vi u Zenici gledate "dosle" da ne kazem izbjeglice.Ovdje se tesko uspostavljaju prava prijateljstva pogotovu sa starosjediocima.Prema tome mi smo postali robovi ovoga drustva i sistema pa nam je se tesko vratiti pogotovo sto smo mnogi osnovali porodice djeca idu ovdje u skolu itd.Prema tome mi vama zavidimo na starim prijateljima skojima dernecite i proslavljate feste a vi nama zavidite na teskom radu i jos teze stecenom standardu.Pozdrav tebi i svima koji citaju blentovena.

    ReplyDelete
  8. Prihvatiti (ne)kulturu i obicaje drugi,za nas iz Bosne i Republika bivse YU,je misaona imenica.
    Neko ranije napisa,...zeljeli bi da oni 'starosjedioci'postanu Bosanci a mi bi se zvali Amerikanci,Njemci,Austrijanci,Australci,Kanadjani itd.Tacno!
    Nas covjek tesko prihvaca razlicitosti,drugi mentalitet,drugacije svatanje vrijednosti i nacina zivota.Ne vidimo i ne gledamo realno sredinu u kojoj zivimo.Ponasamo se kao'istocnjaci'sa nasom ne tolerancijom ali sa folerancijom bijeli carapcici,obavezne trenerkice i vecernje haljinice(u svim vremenskim i inim prilikama) i autici s viskom cubicaze ...
    ...odmah se prepoznajemo,rukujemo i upoznajemo,govorimo nas jezik cim nas je dvoje u drustvu,sto je najiritirajuce za 'starosjedioce' .
    Ne uvazavamo 'gostoprimstvo'tih ljudi(drzava),pa na kraju niko nas nije zvao,sami smo odlucili zivjeti tu gdje jesmo.
    Ali,sta reci za nas kod kojih je ustaljeno misljenje:"Svakog gosta tri dana dosta" ,pa kad to primjenimo vani, dobijemo rezultat da smo mi ne prihvaceni,'ne voljeni',iskoristeni i gradjani drugog reda.
    Kad nam je tako lose(robovi smo tih drustava),sto se niko nije vratio,nego dobrovoljno robujemo.
    Ova porcija cevapa iz narednog posta,zaista me ucini strancem... svi smo mi stranci i nepozeljni na ovoj planeti.

    ReplyDelete
  9. Aferim za ovaj zadnji komentar Galo!
    Svjetlana

    ReplyDelete
  10. Ova porcija cevapa iz narednog posta,zaista me ucini strancem... svi smo mi stranci i nepozeljni na ovoj planeti,napisa nas Galo jos jedino zaboravi dopisati;da nam je svima ista nena,t.j.gospoda Lucy i da smo mi Zenicani ustvari crnci;samo sto se danas pravimo Englezi pa to necemo sebi da priznamo!
    Zemljak

    ReplyDelete
  11. Ja znam i ljudi iz dijaspore koji su oronuli tokom prethodnih godina, kao sto znam i ljude odavde koji su se likom malo promijenili.Valjda je nesto do genetike a nesto i do nacina kako se svako od nas uhvati u kostac sa zivotom.Vazno je medjutim da i medju borama i medju sminkom nadjes pogled i glas prijatelja koji nece puno pitati,nece se zaliti niti te zamarati da objasnjavas kojesta.Ostali su nebitni ma gdje zivjeli.Naslov posta je valjda na to trebao da uputi-neminovno je da starimo,ali mozemo birati hocemo li se sretati sa cjepidlakama koje ce brojati moje sijede ili visak kilograma ili one prave sa kojima cemo pojesti te famozne cevape i smijati se do zore ne uspijuci do kraja ispricati nijednu pricu jer cemo je prekidati uvijek nekom novom...

    ReplyDelete
  12. Predhodni post za 5+...da kazem kad sam vec tu...meni je lijepo u Zenici tih nekoliko dana... mada i iz nje nekad jedva cekam da odem, kao i mogi koji u Zenici zive...problem dijaspore je u tome sto tu nemamo nikakve povjesti/istorije...

    ReplyDelete
  13. ja sam se bas promjenila u zadnjih 20 godina ..
    ali sto se zapada tice , sto vise radis to imas manju sansu da ostaris ( licno iskustvo )

    ReplyDelete