03 March 2009

Grad seljacima

Sve češće u komentarima čitam priče o seljacima.

Ko su seljaci?

Jesu li to ljudi koji žive na selu ili su to oni, kako ih ja doživljavam, ljudi koji možda i stanuju u gradu ali imaju seljačke manire?

Meni, konkretno, ne smetaju ovi prvospomenuti ako se ponašaju normalno i nenapadno. Mnogo su mi gori oni koji su se friško naselili i odomaćili u čaršiji ali su zadržali svoju „kulturu“ ponašanja.

Prije rata je raja iz čaršije u širokom luku zaobilazila stadion kada su na njemu bili „pjevoači“ (nisam pogriješio u kucanju nego pokušavam vam dočarati ono njihovo nazalno a) jer su tada dolazili konvoji autobusa koji su dovozili ruralnu ekipu na koncerte muzike koja mene podsjeća na glasanje nekih životinjskih vrsta a ne na pjevanje. Danas kada se i održavaju takve manifestacije, nema više autobusa jer toj ruralnoj ekipi i nisu potrebni. Oni su u međuvremenu pokupovali stanove u gradu.

Moj prijatelj koji već dugo živi vani je primijetio da se grad mnogo „poseljačio“. U početku ga i nisam shvatao ali kada sam kretao kući svojom ustaljenom rutom Čaršija –Travnička, sve više sam primjećivao ruralne face a sve rijeđe ljude koje trebam pozdraviti, ljude iz grada.

Neki dan slušam priču mog poznanika koji drži kafić u gradu. Kod njega se okuplja prigradska „elita“ uz narodnu muziku, mješavinu Istanbula i Čačka. Priča mi on da mu se nude kojekakve curice koje su okasnile na bus i nemaju gdje prespavati. A on meni kuka jer se friško oženio pa ih nema gdje privesti. Kurva sudbina.

U prilog tvrdnji da su nas seljaci okupirali ide i činjenica da nam je jedan od glavnih privrednika, čovjek koji je pokupovao sve moguće samoposluge koje su ostale a da ih nije kupio Konzum, iz Orahovice kod Nemile a glavni ugostitelj iz Koprivne kod Vranduka.

Ugostitelj je svoje carstvo stekao radom i kvalitetno se aklimatizirao u grad ali ovaj privrednik je svoju imperiju stekao na čudan i nikom do kraja jasan način. Omiljena garderoba mu je trenirka u paru sa špicastim pelama i polovnim kožnjakom. Gore od Bože sačuvaj!

Poneseni njihovim primjerom u naš grad su se slile rijeke njima sličnih koji polako ali sigurno istiskuju gradsku raju iz konkurencije za ozbiljnije poslove. Ne kažem, mnogo je toga i do čaršijske raje koja je inertna i dopušta da nas seljaci izguraju ali ima i greške do vladajuće strukture koja je u sprezi sa ovim novim „biznismenima“.

Nedavno sam saznao podatak da je naš gradonačelnik dobio većinu glasova iz prigradskih naselja a da je u gradu Zenici bio potučen od strane kandidata, mislim da se prezivao Mašić.

Frustrirajuće zvuči činjenica da se ja u svom gradu osjećam kao „dođoš“ a još je gore što
ne vidim da se išta mijenja po tom pitanju.

15 comments:

  1. Ajde sad ,
    necemo pretjerivati !!!
    ZE je uvijek bio papanski grad u istom omjeru kao sto Sarajevo jadno nikad nije bilo velegrad!!!
    Cemu zavaravanje !???
    Razlika je jedino u tome shto su "pjevoachi " postali sigurniji u sebe i brze se razmnozavaju sto je ruku na srce njihovo pravo ( i obaveza ).
    Mario
    Zenica je uvjek bio kurac - grad , a sto smi mi bili mladji pa se ponekad cinilo da i nije tako je druga stvar !
    Sve gradsko u Zenici je uvijek bilo u svojevrsnom getu , razlika je jedino sto je onda taj geto bio taman toliko velik da parira " pjevoachima " plus shto je onda svaki seljak zelio da bude raja , a nije mogao . Danas seljak ne treba da bude raja jer je na svom tj. na selu tj. u Zenici !
    Ponekad si mogao obichi Zenicu krecuci se uskim putevima urbane cjeline da ne dotaknesh seljakluk - chak kad i kraj pijace prolazis ! To je danas nemoguche !!
    Mislim da seljake ne treba kriviti - svako ima pravo da zivi svoj zivot tamo gdje zeli da ga zivi !
    Da se podsjetimo : Dino Merlin je tada takodje bio "pjevoach" , a sad ja ugledni privatnik , prije 35 godina Arafat je bio terrorista , a onda je dobio Nobelovu nagradu ,..........treba smo biti strpljiv sve ce doci na svoje !

    ReplyDelete
  2. Bravo Vucak !!
    Tako i treba ,odlicna analiza trenutnog demografskog stanja u Zenici potkrepljeno apsolutno validnim argumentima vidljivim na svakom koraku( pomeni Orahovanintloj trenercdolazi i na sudjen i izricanjeesude uda , kolega mu seljo donosi osju presuinjegovu uspjesnu rualnu kompaniju nastakriminalom i bezrazlukom )
    Danas da napravite popis stanovnistva vidjeli bi poveliki procenat ljaksana u bilansu stanja Zenickog stanovnistva.
    Svaki stan koji su Hrvati i Srbi , nasa Zenicka raja napustili uredno su zaposjeli a kasnije od isti na jedan perfidan nacin i kupili odomaceni Babinjci ,Gradiscani Muscanicani i ini rualni likovi i sto bi jedna moja "NOVA" komsinica rekla ostavila sam kucu i stalu i 2 traktora junicu i tele da bi "sasla" ovdje i ti mi sad naso rec da ne cijepam drva na haustoru , ja sam bolan gospodja da stobom pricam -citiram njenu malenkost.
    Grad se nije poseljacio gad kao grad sve isto beton zgrade ulice , samo je narod postao seljacki , nema vise gradjana imaju samo seljaci u gradu.
    Bravo Vucak i samo nastavi da pises o ovome postratnom fenomenu koji ce nas unistiti za koju godinu nece niko kasniti na bus , samo najsiromasniji ce zivjeti na tom njihovom selu a ovi kako su krenuli imace i po 2 stana u gradu tako da za buseve nece ni biti potrebe .
    Trebace nama ovo malo sto nas je ostalo kakav bus da nas odveze daleko odavde , jer sto nam nisu uzeli agresori polako ali sigurno nam uzimaju oni.
    SELJACI.

    ReplyDelete
  3. "sve više sam primjećivao ruralne face a sve rijeđe ljude KOJE TREBAM POZDRAVITI iz grada."
    Volio bih da mi neko jednom objasni zašto je ruralno negativno, a urbano pozitivno. Da li je Čehov bio seljački pisac jer je pisao na selu? Da li je Faulkner seljački pisac jer su ga zanimali odnosi na selu? Da li je Deen predstavnik prave urbane kulture zato što je rođen u centru Sarajeva?
    Zenica ima većih problema nego što su to ruralne face. Možda su među njima zatvorenost "starosjedilaca" koji su nepovjerljivi prema svakom "ruralnom licu"? Ratni profiteri koji su zauzeli grad nisu kriminalci zbog svog porijekla nego zato što su kršili i još uvijek krše zakone...
    I tako dalje... Oprosti Blentoven, ali osjetljiv sam na generalizacije. Oprosti i što sam anoniman.

    ReplyDelete
  4. Koliko god velike simpatije imao prema ovom blogu ne mogu a da ne uputim kritike na racun pojedinih davanja analiza stanja u gradu, u kojima ne uzivam ni priblizno kao u pojedinim pripovjedackim clancima ili nekim opisnim segmentima koji su odlicni. Naravno da apsolutna objektivnost ne postoji ali stjecem dojam da su pojedine analize poput ove nedovoljno ozbiljno promisljene, cak pomalo zasnovane na predrasudama. Ovaj i slicni clanci mi ponekad vise lice na "glas carsije" - ono sto svakodnevno mozemo cuti od raje kad se u kafani bavimo kukanjem (jos jedan vrlo njegovani nacionalni sport) nego na ozbiljnu nepristrasnu analizu.

    Svaka sud o ljudima osim po njihovim djelima ne vodi dobru, ali nije toliko opasan ni sud po stepenu civiliziranosti, nacinu ponasanja, manirima itd., sto je opet neka vrsta suda o njihovim djelima. Na pocetku ovog clanka nam je otprilike takav sud i obecan. Dakle, maniri kao odlucujuci kriterij. Medjutim, ubrzo odlucujuci kriterij postaje mjesto rodjenja kao sto je u primjeru o ugostitelju i privredniku. Doduse ugostitelju je donekle oprosteno jer se "kvalitetno aklimatizirao u grad."

    Nisam ni veliki fan nacina na koji je nacelnik usputno (ili da stavim navodnike) inkorporiran u cijelu pricu a pogotovo ne podatka (ili da stavim navodnike) kako je "u gradu potucen od drugog kandidata." Taj podatak me u tolikoj mjeri zacudio da sam morao isti provjeriti na zvanicnoj stranici izborne komisije i naravno primijetiti da je u svakoj od gradskih izbornih jedinica aktuelni nacelnik dobio 3-4 puta vise glasova od prvog konkurenta.
    Onda shvatim da je i ovaj podatak tipican proizvod onoga sto mi se posebno ne svidja u cijeloj ovoj prici (ne konkretno u clanku) a to je da je ta neka stvorena mrznja prema nekakvim seljacima najcesce patologija u vide neke vrste nesigurnosti u vlastiti identitet kao kod homofoba ili neka vrsta ksenofobije a ne stvar utemeljena na cinjenicama i valjanim razlozima.

    Da se razumijemo, ja sam u potpunosti za sve one vrijednosti koje oplemenjuju covjeka i cine ga kuturnim i civilizovanim bicem, i slazem se da su na scenu stupile neke cudne vrijednosti ali nisam za to da se sudi o ljudima iz nekih patoloskih razloga.

    Ja sam u potpunosti za to da grad treba zadrzati svoje vrijednosti, ali mislim da je uzrok pomanjkanja tih vrijednosti puno kompleksniji, opstiji i globalniji. Citava ova prica bi mogla vaziti i za svaki od gradova u BiH, i za Sarajevo, pa cak i Zagreb, a da ne govorimo o Beogradu.

    Mislim da je dobro pitanje i ko su ti gadjani - kao antiteza pojmu seljaci?

    Jesu li to ljudi koji su najglasniji u kukanju na seljake a koji vrlo cesto nisu ni rodjeni u gradu, ili su to ljudi sa jednim od dvanaest starih zenickih prezimena a koji posjeduju svu diskografiju Cece Raznjatovic?

    ReplyDelete
  5. Pa normalno da je Chehov bio tezi ljankase za razliku od Dosrtojevskog koji je bio veliki gospodin i gradjanin prvog reda ,......fakin Folkner ili ti Folk - Nerd je takodje bio velika seljachina , nema zbora tu ,....mogu i seljcine biti pisci , to im nitko-ov ne spochitava , samo nek to budu na selu ,............Deen nije pojam nikakve kulture , a i prije je receno da Sarajevo nije velegrad !!!
    Ja bi ti veoma lako objasnio zasto je nesto pozitivno ili negativno cim bi otvorio usta !!
    Ovdje i lezi problem , papci , seljaci i predatori nikada nikom nosta ne trebaju objasnjavat , oni samo uzimaju di hoche i kako hoche , a od finih ljudi se trazi da budu kulturni i da obrazloze svoje tvrdnje !!!!
    Kao sto reche Stke - pokoj mu dusi , moj nastavnik Fizike :
    " TKO ZNA - ZNA , TKO NE ZNA - NECE NIKAD NAUCIT !!! " I tu ti je osnovna razlika izmedju urbanog i ruralnog !!!!
    Dosadno na ovim komentarima ,,,nigdje insana za dobre svadje ...
    Rioma

    ReplyDelete
  6. Jako,jako mi je krivo što se čitatelj koji mi je danas poslao onako veliki komentar nije potpisao ali uspio je da me natjera da napisešem re-coment.
    Prije svega,hvala na jednom jako detaljno opisanon stanju u našem gradu i čestitke na vašoj evidentnoj pismenosti.
    Vi definitivno ne pripadate onoj kategoriji,koju ja nazivam seljakom.
    Napisao sam da je za mene seljak onaj koji se ponaša kao seljak a živi u gradu.Upoznao sam ja mnoge seljake koji žive na selu ali nemaju pretenzije da se nastane u gradu jer znaju da se tamo ne bi aklimatizirali.Seljaka možeš prepoznati po hodu,karakterističnoj ,glasnoj priči,pljuvanju i istresanju nosa po pločniku i inim manifestacijama koje mene kao nekog ko se smatra građaninom smetaju.Što se tiče ''ugostitelja'' koji se aklimatizirao tu prije svega mislim na ono pozitivno,tipa ponašanja i izgleda i nisam bio nimalo zlonamjeran kada sam ga spomenuo.
    Ali što se tiče ''privrednika '' to me žestoko smeta jer je on sinonim za sve ono negativno što ja mislim o seljacima.Kabadahijsko ponašanje seoskog ''lole''koje mu je omogućila vladajuća struktura u opštini,jer mi paradoksalno zvuči da jedan prigradski pijačar pokupuje skoro sve poslovne prostore po gradu i da prođe na svim mogućim tenderima koji su bili.Gradi bez ijedne urbanističke dozvole svoj ''čardak,ni na nebu ni na zemlji'' i zagrađuje kompletan sliv rijeke Kočeve u dužini od sto metara.On može sve a jedan moj prijatelj ne može dobiti suglasnost da u svom dvorištu napravi garažu.
    Vidim da baratate nekim zvaničnim podacima pa vam neće biti teško i ove provjeriti.
    Što se tiče podatka o našem gradonačelniku,naglasio sam da je to neprovjerena informacija ali sad ću napisati da mu zamjeram što se baš za njegove ''vladavine''ovaj privrednik toliko razmahao.
    Moram se složiti sa vama da građani ovog grada žive u ilegali i da samo tračaju po kafanama.Slažem se u potpunosti da se to što se nama dešava i u Sarajevu,Beogradu ili Zagrebu već odavno problem ali ja ne pišem o tim gradovima nego o Zenici.
    Pao mi je na pamet slučaj kada je jedna porodica u kineskom držala ovce na balkonu pa su se okolni stanari bunili.Ako to nije dokaz da nam se grad poseljačio onda ne znam šta je.
    U svakom slučaju moram vam reći da ste jako lijepo pisali komentar ali niste shvatili da ja nisam generalizirao naše stanje nego sam pisao o onome što mene smeta.

    ReplyDelete
  7. ne mora seljak bit uvijek neko rodjen na selu, seljak moze biti i covjek rodjen u gradu...

    ReplyDelete
  8. Malo shale nije na odmet:

    "Lovio Mirso, zenichko dijete, ribu i ulovi zlatnu (mosh mislit)koja mu po predanju rece da je pusti a ona ce njemu ispuniti tri zelje. Mirso kao i svaki zenichanin koji ima priliku u zivotu, ne zna je iskoristiti pa se pravi pametan i trazi samo dvije zelje. Ribica se puno i ne chudi jer zna s kim ima posla pa ga upita koje su to zelje. Alas Mirso veli da je prva da baci atomsku bombu na Babino a druga je da to ponovi ali za sedam dana kada babinjci iz grada dodju na sedminu."
    Shta je bilo poslije ne znam, ali bih volio da sam bio na Mirsinom mjestu.
    Faris H

    ReplyDelete
  9. HAHAHAHA Farise svaka cast!
    A ovaj anonimus od od8.16 koristi one stare seljacke posalice sale i floskulice nebili na bilo koji nacin opravdao svoje postojanje , obitovanje u ovoj imalo urbanoj sredini zvanoj Zenica za razliku od mjesta sa kojeg je on godinama "slazio" i"dolazio" u jednu od Srednji Zenickih skola uglavnom mesarskog smjera , zderao ono pola hljeba uredno umacuci u pola kile Zenicke Pavlake rasparavljajuci sa svojim"ahbabima gdje je igranka nabolja i kada se opet na bodu na koridu.
    Seljaci , seljaci cudna je to sorta ,mozes seljaka dovest u grada
    ali nemozes selo istjerat selo iz njega
    Sram me i stid bilo sto sam rodjeni Zenicanin sto mi ni otac ni didio ni majka nisu iz kojekakve vukojebine pa skrabam ovake bljuvotini o svojim komsijama koji ureno neplacaju grijanje nego cijepaju drva ispred mojih vrata ,svaki poklic sa njihovog prozora "SAUDINEEEEEEEE" dozivljavam kao muziku za moje usi , sjela do kasno u noc otvorenih prozora uz zvuke srbijanski turbofolkuse uz uredno primanje sehidske i inih invalidskih penzija koji su casno zasluzili boreci se protiv istih.
    Dabogda je crko sto nisam SELJAK!!

    ReplyDelete
  10. Risfash ,
    dobra poshalica !!!:))
    /m

    ReplyDelete
  11. Blenovenu!

    Baci papir ili koru od banane na ulicu, hrakni, zaderi se svom haveru koji je 100m. ispred tebe, opsuj mu usput i mamu naglas, popišaj se gdje stigneš, ne znaš reći HVALA ili IZVOLI!

    Ako ste se našli u navedenom...imate problem!

    ReplyDelete
  12. ko je ovaj anonimus ja seljaka boze sacuvaj kako je on ili njegovi dosli u ovaj grad i kako je dobijo taj stan koji je uredno naplatio tj kesirao.to on nije vise papak jer je otisao iz zenice ili je kasno saznao da more nije u busovaci pa je postao svjetski covjek

    ReplyDelete
  13. vucak e nek sam te nasla u ovom virtualnom svijetu nasmijah se doslovno do suza ( aposto sam jos uvijek na poslu , svi me gledaju .. )
    nego najvise me nasmija sa ovim samoposlugama jer sam ljetos bila poslovno u Ze sa svijim generalnim direktorom . Posto nije bilo mjesta u Inernacionalu a metalurg jos nije bio zavrsen smjestila sam svog cjenjenog direktora u hotel tog istog privatnika ... prstani da se smijes ja sam 15 godina out of Zenica , sta ja znam ciji je hotel ) bezbeli jos me zeza kako je u hotelu bila prava porodicna atmosfera , konobar koji ne zna engleski , kuharica koja sa zaprljanim mantilom fino popravlja tanjure , recepcionar koji isto tako ne zna engleski itd...
    e sad ko je tu seljak .. ja koja cijeli zivot radim ili on koji vec ima i hotel ?

    ReplyDelete
  14. Suvisno pitanje,pa zna se ko je seljanka!

    ReplyDelete
  15. Brcko brcacima, Zenica seljacima!

    ReplyDelete