04 January 2009

Ulice

Već dugo vremena razmišljam o imenima naših ulica, trgova i škola. Interesuje me ko je bio toliko dokon da je morao skoro sve okrenuti tumbe i imena ulica promijeniti u neka za koje niko nije čuo.

Nedaleko od moje ulice (koja je također promijenila ime iz Matije Gupca u Travnička) ima jedan mali sokak koji se nekada zvao ulica Branislava Nušića. Danas se zove Fra Ljube Hrgića. Ljudi koji stanuju u toj ulici su išli u opštinu da se raspitaju ko je taj Fra po čijem su imenu dobili ulicu. Niko im nije znao reći ali su im dali ime nekog Jalimama koji je bio zadužen za taj umni rad zvani preimenovanje ulica.

On je „kriv“ što su se pojavili neki Šerbini sokaci, Kočevske i Kamberovića čikme i ine umotvorije kojima ja ne nalazim svrhu. Posebno ne kada su u pitanju škole. Kome je smetao pokojni Ivan Goran Kovačić pa se najgradskija od svih škola u Zenici sada zove Musa Ćazim Ćatić. Ne kažem, i Musa je (rahmet mu duši) bio pjesnik dostojan imena neke škole ili ulice ali ponavljam da ne vidim svrhu ukidanja onog famoznog IGK.

Moja škola se nekada zvala OŠ „Sestre Dietrcih“ a danas se zove Miroslav Krleža. Volio bih pitati koji je grijeh tih sestara, silovanih i streljanih u Jasenovcu da im je nova lokalna vlast odlučila ukinuti bistu i pravo da se škola zove njihovim imenom. Ne mogu ni zamisliti zbunjene face jadne djece koja su se upisali u Sestre Dietrich a završili u Miroslav Krleža školi mada se nisu micali iz jedne zgrade. Kako su njima objasnili da ono staro ime nije više prikladno.

Posebno me nervira inertnost naših ljudi kada je u pitanju opća informiranost o liku čije ime nosi neka ulica. Kada bi pitao masu ljudi za ulicu A. A. Borića svi bi znali da je to ulica u kojoj se prodaje famozni ¨dobitni bingo¨ i ne bi me iznenadilo da ljudi pomisle da je taj nekada cijenjeni liječnik u nekoj vezi sa Lutrijom BiH. Po pričama njegova kćer je famozna Selma koja je imala teške kofere i nikad nije otputovala iz pjesme Bijelog dugmeta.

Ko je bio Juraj Neidhart po kojem se zove jedna ulica u našem gradu? Minoran je procenat ljudi koji zna da je to bio jedan od najboljih arhitekata na Balkanu i da se po njegovim radovima drže predavanja na prestižnim arhitektonskim fakuletetima u svijetu. Bio je učenik po mnogima najvećeg arhitekte, renomiranog Le Corbusiera (nadam se da sam tačno napisao njegovo ime) i ostavio nam je u amanet zgrade Socijalnog, Hotela Metalurg i kina Zenica (nekadašnje kino 29.novembar).

Volio bih da nekad pročitam ko su bili neki ljudi po kojima se danas ulice zovu da ne bih dospio u nezgodnu situaciju ako dočekam svoje dijete koje bi me moglo pitati :¨Ko je bio taj i taj čiko?¨
Trenutno sam bez posla i nisam u sitaciji da biram ali znam da nikad ne bih bio taxista ili poštar u situaciji u kojoj se imena ulica mijenjaju svaki čas.


3 comments:

  1. Ha,ha,ti bar zivis tamo i na vrijeme saznas da je ulica dobila novo ime ili neka skola!Sta mislis kako je meni i mom mozgu kad sam pokusavala da se sjetim gdje se nalazi skola Miroslav Krleza?I onda saznam da sam isla u tu skolu 8 godina i da je to OS Sestre Ditrih!!Super je sto si poceo pisati na Blentovenu,tako saznam novosti ili se posjetim nekih starih dana,imena,mjesta...Posle svakog procitanog clanka pitam se sta li je sledeca tema i sa radoznaloscu otvaram web.Hvala ti.

    ReplyDelete
  2. Da mi je znati sta je taj Jalimam imao protiv jednog Ive Andrica pa je ukinuo njegovu ulicu?
    Mene jos zanima ko je Serbo?

    ReplyDelete
  3. I smiješno i žalosno! Na žalost, "gostujem" jednom godišnje u mom rodnom gradu i ne uspijevam na vrijeme pohvatati sve izmjene u nazivima ulica. Tako jednom sjednem u taksi i zamolim za vožnju do škole "Vladimir Nazor" u Sarajevskoj ulici. Taksista zaustavlja pred školom "Manojlo Popic" (bivša) u Ul. Lace Zahorovića (bivšoj). Poslije saznajem da naziv škole "V. Nazor" nije izmjenjen. Facit: taksista nema blage veze :), ti ne znaš nove nazive, pa se snađi kako umiješ.

    Ako svaka vlada proglašava nove junake, (a vlade se mijenjaju...) bolje je ulicama dati neutralna imena poput: Ulica jorgovana, Sunčana lica ...

    ReplyDelete